لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

خامنه‌ای: مشکلات جاری معیشت بخش زیادی از مردم را دچار تنگنا کرده است


 رهبر جمهوری اسلامی گفته که تحریم‌های آمریکا یکی از دو عامل اصلی مشکلات ایران است.
رهبر جمهوری اسلامی گفته که تحریم‌های آمریکا یکی از دو عامل اصلی مشکلات ایران است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه مشکلات جاری اقتصاد کشور، به ویژه مشکل گرانی و کاهش قدرت خرید، معیشت بخش زیادی از مردم به ویژه طبقات ضعیف را دچار تنگنا کرده، از سران سه قوه خواست «تصمیم‌های جدی» بگیرند.

به نوشته وبسایت آیت‌الله علی خامنه‌ای، او شامگاه چهارشنبه ۱۸ مهر در دیدار با رؤسای سه قوه تأکید کرد که این «تصمیم‌های جدی و عملیاتی» به ویژه باید برای حل «مشکلات نظام بانکی، نقدینگی، اشتغال، تورم و فرایند بودجه‌ریزی» باشد.

اقتصاد ایران به ویژه پس از آغاز بازگشت تحریم‌های آمریکا دچار مشکلات جدی شده و صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی کرده که اقتصاد ایران در سال جاری و سال آینده دچار «رکود تورمی شدید» شود.

دور اول بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه تهران از نیمه مرداد آغاز شد.

با این حال رهبر جمهوری اسلامی گفته که تحریم‌های آمریکا یکی از دو عامل اصلی مشکلات است و معضل دیگر «چالش‌های درونی و ساختاری اقتصاد کشور» است.

تحلیلگران سیاسی و اقتصادی بارها بر مشکلات ساختاری در سیاست و اقتصاد ایران اشاره کرده‌اند: از جمله مهدی کروبی، منتقد آیت‌الله خامنه‌ای که در بازداشت خانگی است، ماه گذشته در نامه‌ای نوشت: «با این شیوه مدیریت، کشور به زمان قاجار برگشته است».

شمار زیادی از اقتصاددانان نیز بارها در نامه‌های مختلف به سران جمهوری اسلامی، از شیوه مدیریت اقتصادی که چند دهه است ادامه دارد انتقاد کرده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی حدود دو ماه پیش در اقدامی کم‌سابقه به یکی از این نامه‌ها اشاره کرد و «اکثر» راه حل‌های پیشنهادشده در آن نامه را درست دانست.

۳۸ امضاکننده نامه‌ای که رهبر جمهوری اسلامی به آن اشاره کرد، بحران‌های اقتصادی اخیر در ایران را ناشی از بی‌اعتمادی عمومی نسبت به نظام جمهوری اسلامی و بی‌ثباتی در موضع‌گیری‌ها دانسته بودند.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان شامگاه چهارشنبه‌اش نیز از دولت خواست که از «نظرات و راه‌حل‌های اقتصاددانان دلسوز و فعالان بخش خصوصی» استفاده کند.

در روزهای اخیر ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که گفته می‌شود مربوط به سخنان رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بازرگانان چای در جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

در ویدئوی مذکور گفته می‌شود که مشکلات کشور نه ناشی از تحریم‌ها، بلکه ناشی از «بی‌تدبیری و عدم مدیریت» است و دولت حسن روحانی «ما را له کرد».

دور دوم بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه تهران، که فروش نفت و مبادلات بانکی ایران را هدف قرار خواهد داد، قرار است از نیمه آبان آغاز شود.

برخی از مدیران شرکت‌های بین‌المللی نفتی می‌گویند با آغاز دور بعدی تحریم‌های آمریکا، صادرات نفت ایران بسیار بیش از آنچه قبلا پیش‌بینی می‌شد آسیب خواهد دید.

با استفاده از ایرنا، وبسایت رهبر جمهوری اسلامی، فارس و رادیو فردا / ج
XS
SM
MD
LG