لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

نشست رؤسای مجالس کشورهای همسایه عراق بدون حضور علی لاریجانی


رؤسای پارلمان‌های عربستان سعودی، ترکیه، کویت، سوریه و اردن و همچنین علاءالدین بروجردی، نماینده مجلس شورای اسلامی ایران، در نشست بغدا حضور داشتند
رؤسای پارلمان‌های عربستان سعودی، ترکیه، کویت، سوریه و اردن و همچنین علاءالدین بروجردی، نماینده مجلس شورای اسلامی ایران، در نشست بغدا حضور داشتند

نشست یک‌روزه رؤسای پارلمان‌های همسایگان عراق روز شنبه ۳۱ فروردین در بغداد، با حضور رؤسای مجالس پنج کشور برگزار شد اما علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در این نشست شرکت نکرد و به جای خود علاءالدین بروجردی، نماینده مجلس، را فرستاد.

خبرگزاری فارس علت عدم حضور علی لاریجانی در این نشست را «دلایل کاری» ذکر کرده است.

در این نشست یک‌روزه، محمد الحلبوسی، رئیس مجلس نمایندگان عراق، میزبان همتایان خود از کشورهای عربستان سعودی، ترکیه، کویت، سوریه و اردن بود.

به گزارش وبسایت مجلس نمایندگان عراق در بیانیه پایانی این نشست در پنج بند بر «حمایت از ثبات، امنیت، تمامیت ارضی و ساختار قومی عراق» و «گشوده شدن فصلی جدید برای روابط و همکاری کشورهای منطقه با عراق، پس از پیروزی بر داعش» تأکید شده است.

«حمایت از اعتدال و مقابله با هر شکلی از تندروی»، «حمایت از بازسازی عراق» و همچنین «حمایت از راهکار سیاسی و دموکراتیک در عراق» از دیگر بندهای بیانیه پایانی نشست بغداد است.

علاءالدین بروجردی، نماینده ایران در این نشست، در سخنرانی‌اش گفت: «تلاش آمریکا برای منزوی کردن ایران در منطقه و درج نام سپاه پاسداران در لیست تروریسم نتیجه در برنخواهد داشت».

خبرگزاری رویترز با اشاره به اینکه این نشست بیشتر «نمادین» بود در عین حال حضور همزمان مقام‌هایی از دو رقیب منطقه‌ای، ایران و عربستان، در اجلاسی واحد را «غیرمعمول» توصیف کرده است.

این خبرگزاری همچنین یکی از اهداف برگزاری این نشست را تلاش عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، برای تثبیت نقش این کشور به عنوان میانجی ذکر کرده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، نیز گفته است که «عراق بسیار در تلاش است که میان ایران و عربستان میانجی‌گری کند و البته در عربستان هم رگه‌های قوی از همکاری با ایران در حال شکل‌گیری است».

وی همچنین با اشاره به بهبود روابط دو کشور در دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی افزود: «اگر شرایطی مشابه آن دوران را مشاهده کنیم که گام‌های اساسی برای تنش‌زدایی با ایران از سوی عربستان سعودی برداشته شد، شاید شرایط برای تنش‌زدایی در ایران هم فراهم شود».

پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره احتمال میانجی‌گری عراق و همچنین کشورهایی چون چین و پاکستان بین ایران و عربستان سعودی منتشر شده است.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، در هفته‌های اخیر به هر دو کشور ایران و عربستان سعودی سفر کرد و در تهران نیز گفت «پایان عصر جنگ‌ها فرا رسیده» و عراق خواستار گسترش روابط با همه کشورهای منطقه «از کویت و عربستان سعودی گرفته تا اردن و ترکیه و مصر و امارات» است.

در جریان سفر هیئت عربستان به بغداد، در ۱۴ فروردین، پادشاه سعودی مبلغ یک میلیارد دلار برای احداث یک شهرک ورزشی در اختیار عراق گذاشت.

خبرگزاری فرانسه پیش از این در گزارشی نوشته بود که عراق به صحنه رویارویی قدرت‌های بین المللی و منطقه‌ای از جمله آمریکا و ایران بدل شده بود. اما عراق طی سال‌های اخیر کوشیده است تا نقش یک میانجیگر را بین قدرت‌های منطقه و بین المللی ایفا کند.

برخی از رسانه‌ها نیز پیش از این نوشته بودند که با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، عراق به یکی از کشورهای کلیدی در مبادلات مالی و تجاری با ایران تبدیل شده‌ است.

در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، ابراز امیدواری کرده که حجم تجارت بین دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

مقام‌های ایران پیش از این گفته بودند که در تلاش هستند در مبادلات با عراق از پول این کشور به جای دلار استفاده کنند.

منابع: خبرگزاری‌های رویترز، فرانسه و فارس، وبسایت‌های مجلس ایران و مجلس نمایندگان عراق و رادیو فردا / ا.م /ج
XS
SM
MD
LG