لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

هشدار آمریکا به تشکیلات فلسطینی در مورد عدم پیگیری جدی روند صلح با اسرائیل


محمود عباس (وسط) و وزیر خارجه‌اش ریاض المالکی (راست)؛ آقای مالکی گفته است که رهبران فلسطینی تسلیم فشار نخواهد شد.
محمود عباس (وسط) و وزیر خارجه‌اش ریاض المالکی (راست)؛ آقای مالکی گفته است که رهبران فلسطینی تسلیم فشار نخواهد شد.

دولت آمریکا به تشکیلات خودگردان فلسطین هشدار داده است که اگر به طور جدی به مسیر صلح با اسرائیل وارد نشود و از تعقیب قضایی مقام‌های اسرائیل در دیوان لاهه دست نکشد، دفتر نمایندگی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، ساف، در واشینگتن بسته خواهد شد.

با این حال آن طور خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده است، وزیر خارجه تشکیلات فلسطینی گفته است که فلسطینی‌ها تسلیم این «زورگویی» نخواهند شد و تشکیلات خودگردان منتظر تماس‌های بعدی با آمریکا خواهد بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس جمعه ۲۶ آبان در گزارشی به نقل از مقام‌های رسمی وزارت امور خارجه آمریکا نوشت که دولت دونالد ترامپ به فلسطینیان هشدار داده است که دفتر ساف در واشینگتن بسته خواهد شد مگر آنها وراد گفت‌وگوهای جدی صلح با اسرائیل شوند.

دفتر نمایندگی سازمان آزادی‌بخش فسلسطین در واشینگتن از دهه ۱۹۸۰ بر پا شده و مجوز تمدید فعالیت آن هر شش ماه یک بار تمدید می‌شود.

بر پایه گزارش خبرگزاری فرانسه آخرین مجوز شش ماهه تمدید فعالیت این دفتر، دو روز پیش پایان یافته و این مجوز هنوز تمدید نشده است.

در عین حال بر اساس مصوبه دو سال پیش کنگره آمریکا، اگر فلسطینیان به تعقیب قضایی مقام‌های اسرائیلی در دیوان کیفری بین‌المللی لاهه ادامه دهند، دولت آمریکا می‌تواند تشکیلات خودگردان را «مجازات» کرده و از جمله دفتر نمایندگی ساف در واشینگتن را ببندد.

به گزارش آسوشیتدپرس، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا ادامه پایبندی حکومت فلسطینی به این تعهد را تأیید نکرده است.

در این زمینه یک مقام وزارت خارجه آمریکا به آسوشیتدپرس گفته است که رهبران فلسطینی سخنانی بیان کرده‌اند که فراتر از مرز شکیبایی واشینگتن بوده است.

او از جمله به سخنرانی چند هفته پیش محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره کرده است. سخنانی که آقای عباس در آن گفته بود مقام‌های اسرائیل به خاطر شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی و حملات مرگبار به مردم فلسطین باید تحت پیگرد دیوان لاهه باشند.

فلسطین از مدتی پیش از عضویت رسمی خود در دیوان لاهه در اسفند ۱۳۹۴، پرونده شکایت علیه حمله سه سال پیش ارتش اسرائیل به نوار غزه را به این دیوان ارائه کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، آمریکا از فلسطینیان خواسته است که از درخواست تعقیب مقام‌های سیاسی و نظامی اسرائیل در دیوان کیفری بین‌المللی صرف نظر کنند.

اما آن طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه خبر داد، ریاض المالکی وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در گفت‌وگویی با رادیوی فلسطین تأکید کرده که فلسطینیان تسلیم «زورگویی» نخواهند شد.

او گفته است که توپ اکنون در زمین آمریکاست و ما منتظر تماس‌های آتی دولت آمریکا خواهیم بود.

به نوشته آسوشیتدپرس آقای مالکی افزوده است که هدف از این اقدام آمریکا فشار بر فلسطینی‌هاست اما «رهبران فلسطینی هیچ فشار یا زورگویی را نخواهند پذیرفت».

علاوه بر این آقای مالکی به خبرگزاری فرانسه گفته است که مقام‌های فلسطینی، دو روز پیش نامه‌ای از وزارت خارجه آمریکا دریافت کرده‌اند حاکی از آنکه وزیر خارجه آمریکا دلایلی کافی برای ادامه فعالیت دفتر نمایندگی ساف در واشینگتن نیافته است.

او گفته است که از زمان فعالیت این دفتر در دهه ۹۸۰ میلادی، «این نخستین بار است که چنین چیزی اتفاق می‌افتد و ما از وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید در این زمینه توضیح خواسته‌ایم».

به گفته وزیر خارجه تشکیلات خودگردان، به مقام‌های فلسطینی گفته شده که روز دوشنبه در این زمینه نشستی با کارشناسان ارشد حقوقی برگزار می‌شود و پس از آن به فلسطینی‌ها پاسخی روشن داده خواهد شد.

از روز جمعه که وزارت خارجه آمریکا پایبندی حکومت فلسطینی را به تعهد پیشین تأیید نکرده، رئیس‌جمهور آمریکا فرصتی ۹۰ روزه خواهد داشت که با اجرای مجازات فلسطینیان، از جمله بستن دفتر آنها در واشینگتن موافقت کند.

به نوشته آسوشیتدپرس، اگر دولت ترامپ تأیید کند که فلسطینیان برای انجام مذاکرات مستقیم با اسرائیل جدیت نشان می‌دهند، می‌تواند اجرای مجازات را لغو کند.

مقام وزارت خارجه آمریکا در همین حال به آسوشیتدپرس گفته است که دولت آمریکا به تلاش برای صلح اسرائیلی- فلسطینی و کار با سازمان آزادیبخش فلسطین ادامه می‌دهد زیرا این روابط «فراتر از توافق‌های آمریکا با دفتر ساف در واشینگتن است».

در همین حال کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان نیز در روزهای گذشته بر اساس «قانون تایلور فورس» خواهان قطع کمک‌های مالی به تشکیلات خودگردان شده است.

در این زمینه کنسولگری آمریکا در اورشلیم، بیت‌المقدس، نیز به تازگی به مقام‌های فلسطینی هشدار داده که ممکن است کمک‌های مالی واشینگتن به حکومت خودگردان فلسطین قطع شود.

آمریکا از اینکه حکومت خودگردان به خانواده‌های مهاجمان فلسطینی در حمله به اسرائیلی‌ها مستمری پرداخت می‌کند، ناخشنود است.

در عین حال این گزارش در شرایطی منتشر شده که کمتر از یک هفته پیش رسانه‌های اسرائیلی مدعی شدند که پادشاه عربستان سعودی به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفته است که یا باید طرح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را برای صلح با اسرائیل بپذیرد یا استعفا بدهد.

نیویورک تایمز هفته گذشته نوشته بود، دولت ترامپ بعد از ۱۰ ماه بررسی مسائل مربوط به نزاع اسرائیلی- فلسطینی، در حال تنظیم طرحی برای ارائه به رهبران طرفین است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی، در چند دیدار در ماه‌های اخیر با دونالد ترامپ نسبت به برقراری صلح نهایی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها با میانجی‌گری دولت کنونی آمریکا ابراز خوش‌بینی کرده، و گفته است که به توانایی دولت ترامپ در انجام «معامله قرن» میان اسرائیل و فلسطینیان باور دارد.

XS
SM
MD
LG