لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

«مصر مانع از عبور نفت ایران به مقصد سوریه از آبراه سوئز شده است»


مقام‌های مصر هنوز واکنشی به خبرهای مربوط به متوقف شدن عبور نفتکش‌های ایرانی از آبراه سوئز ابراز نکرده‌اند؛ عکس از بایگانی
مقام‌های مصر هنوز واکنشی به خبرهای مربوط به متوقف شدن عبور نفتکش‌های ایرانی از آبراه سوئز ابراز نکرده‌اند؛ عکس از بایگانی

شماری از رسانه‌های عربی گزارش داده‌اند که دولت مصر عبور نفتکش‌های حامل نفت ایران به مقصد سوریه را از کانال سوئز متوقف کرده است؛ همزمان بلومبرگ گزارش داده است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به جیره‌بندی بنزین در سوریه منجر شده است.

به نوشته روزنامه «السعودیه الآن»، خبر ممنوعیت عبور نفت ایران از سوئز را عماد خمیس، نخست وزیر سوریه، در دیدار با خبرنگاران سوری بیان کرده است.

خبر این روزنامه سعودی چهارشنبه ۲۱ فروردین منتشر شد و مقام‌های سوری نیز آن را تکذیب نکردند.

شماری از رسانه‌های عربی نیز با اشاره به گفته‌های نخست وزیر سوریه، به تحلیل اقدام مصر و دلایل آن پرداختند و از جمله نشریه «الاخبار»، چاپ لبنان، نوشت: «سخنان بسیار کم‌سابقه» نخست وزیر سوریه می‌تواند یا نشانگر بحران سوخت در سوریه بر اثر تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران باشد، یا شکست مذاکره با مصری‌ها برای تغییر نظر آنها.

الاخبار همچنین به نقل از میثم صادقی که او را مشاور وزیر اقتصاد ایران معرفی کرده نوشته است علت اقدام اخیر مصر «تبعیت از تحریم‌های آمریکاست» و به گفته او، قطع صادرات فرآورده‌های نفتی ایران به سوریه «به دلیل بدهی دمشق به تهران» صحت ندارد.

این نشریه از قول یک کارشناس ایرانی نیز گزارش داده که برخی از نفتکش‌ها پس از تصمیم جدید مصر به ایران بازگشتند.

مقام‌های مصری ماه‌های گذشته که خبر مشابهی درباره متوقف شدن عبور نفتکش‌های ایرانی از آبراه سوئز منتشر شده بود آن را تکذیب کردند اما درباره خبر جدید و اظهارات منسوب به نخست وزیر سوریه هنوز واکنشی ابراز نکرده‌اند.

به نوشته روزنامه سعودی، نخست وزیر سوریه گفته است ممانعت از عبور نفتکش‌های ایرانی از کانال سوئز «در چند روز گذشته» به اجرا درآمده است؛ با این حال نشریه الاخبار از قول مشاور وزیر اقتصاد ایران نوشته که این ممنوعیت به چند ماه پیش بازمی‌گردد.

از سوی دیگر خبرگزاری «العراقیه» خبر داده است که عبور تانکرهای نفتی ایران از خاک این کشور به سمت سوریه همچنان ادامه می‌یابد و افزایش خواهد یافت.

به گزارش العراقیه، هفته گذشته ۱۲۰۰ تانکر حامل فرآورده‌های نفتی ایران از طریق خاک عراق به سوریه رفتند و این میزان تا سطح هفته‌ای ۱۵۰۰ تانکر نیز خواهد رسید و پس از تأمین نیاز سوریه، عبور تانکرهای ایرانی به سطح هفته‌ای ۵۰۰ تانکر خواهد رسید.

خبر ممانعت مصر از انتقال نفت ایران به سوریه در حالی منتشر می‌شود که بحران سوخت و فرآورده‌های نفتی در سوریه جدی شده و به نوشته بلومبرگ، تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به سوریه نیز آسیب زده است.

خبرگزاری بلومبرگ روز یکشنبه گزارش داد در دمشق صف‌های طویلی از خودروها در پمپ بنزین‌ها تشکیل شده و سهمیه هر خودرو روزانه ۱۰ لیتر تعیین شده است.

به نوشته بلومبرگ، سوریه ماهانه ۲ تا ۳ میلیون بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد ولی از اکتبر پارسال و به دلیل تحریم‌های آمریکا این واردات متوقف شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به گزارش‌ها درباره اقدام مصر ابراز نکرده‌اند.

دولت آمریکا اردیبهشت سال گذشته از برجام خارج شد و ضمن بازگرداندن تمامی تحریم‌ها علیه ایران، از کشورهای جهان خواست که این تحریم‌ها را رعایت کنند.

منابع: رسانه‌های عربی، بلومبرگ و رادیو فردا /ج / پ.پ
XS
SM
MD
LG