لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۰

دستور وزیر آموزش و پرورش برای بررسی آتش‌سوزی یک دبستان در زاهدان


در پی آتش‌سوزی در یک دبستان در زاهدان و مرگ دو دانش‌آموز، وزیر آموزش و پرورش خواستار بررسی این موضوع در مدت سه روز شد و دادستان زاهدان نیز خبر داد که دستور بازداشت مدیر مدرسه و معلم این کلاس صادر شده است.

پس از این حادثه همچنین مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو زاهدان از سمت خود استعفا کرد. در این کلاس چراغ نفتی استفاده می‌شده و به گزارش خبرگزاری ایرنا «گیر کردن بند کیف یکی از دانش‌آموزان» باعث واژگون شدن این چراغ و آتش‌سوزی شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، در نامه‌ای به محمد خرم مشاور ویژه‌اش، دستور داد با حضور در زاهدان در مدت سه روز از این حادثه گزارشی تهیه کند.

وی همچنین به حراست، بازرسی و هیئت‌های تخلفات اداری دستور داد که این موضوع را «به صورت ویژه و خارج از نوبت» بررسی کنند.

در همین حال مجتبی زینی وند، معاون وزیر آموزش و پرورش، به عنوان نماینده وزیر برای رسیدگی به این موضوع شامگاه سه‌شنبه وارد زاهدان شد.

همچنین علی موحدی راد، دادستان زاهدان، اعلام کرد که با بررسی‌های انجام شده «قصور مدیر و مربی آموزشی محرز شده است و در این رابطه دستور بازداشت آنها صادر شد».

دبستان و پیش دبستانی غیرانتفاعی دخترانه «اسوه حسنه» زاهدان صبح روز سه شنبه ۲۷ آذر، دچار حریق شد که از چهار دانش‌آموزی که دچار سوختگی بالای۹۰ درصد شده بودند، دو تن فوت شدند.

این حادثه در کلاس دانش‌آموزان پایه اول رخ داده است.

خبرگزاری ایرنا در گزارشی نوشت: «در نگاهی اجمالی به این مدرسه وضعیت نامطلوب فضای آموزشی آن به راحتی مشهود بود به طوری که تنها کلاس پایه اول این دبستان از یک اتاق سه در چهار تشکیل شده که دفتر مدیر مدرسه نیز در همین کلاس قرار داشت و تنها با استفاده از پنل چوبی نازک از هم جدا می‌شدند».

بنا بر گزارش‌ها آتش‌سوزی از کلاس پایه اول دبستان شروع شده‌است.

براساس گزارش ایرنا دانش‌آموزان و معلم «برای وارد شدن به این اتاق باید از یک راهروی باریک استفاده می‌کردند که وقتی یکی از ماموران قصد ورود به داخل اتاق از این راهرو را داشت نتوانست عبور کند و مستخدم مدرسه گفت معلم کلاس خیلی از شما لاغرتر است».

به گفته این خبرگزاری، در این اتاق برای گرم شدن دانش‌آموزان یک چراغ نفتی «غیر استاندارد (معروف به آترا)» استفاده می‌شده است.

براساس این گزارش، در زنگ تفریح یکی از دانش‌آموزان برای برداشتن کیفش به کلاس باز می‌گردد اما بند کیف او به چراغ گیر کرده و با افتادن آن آتش‌سوزی رخ داد و چهار کودک باقی مانده در کلاس، در آتش گرفتار شده‌اند.

مراسم خاکسپاری دو دانش‌آموز جان‌باخته، مونا خسرو پرست و صبا عربی، روز چهارشنبه برگزار می‌شود و در این روز در زاهدان عزای عمومی اعلام شده‌است.

پس از این حادثه ملک محمد سنجرانی مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ زاهدان، از سمت خود استعفا کرد.

وی خطاب به مدیرکل آموزش و پرورش استان نوشت: «فارغ از اینکه مقصر این حادثه کیست بنده به‌ عنوان متولی اصلی امر آموزش و پرورش این ناحیه قصد هیچگونه توجیهی ندارم و ...به نشانه احساس مسئولیت اجتماعی و ابراز همدردی استعفای خودم را تقدیم می‌دارم ».

پیش از این نیز چندین بار دانش‌آموزان مدارس ایران به دلیل استفاده از چراغ‌های نفتی طعمه آتش شده اند.

یکی از معروف‌ترین نمونه این گونه اتفاقات در ایران آتش سوزی در دبستان روستای شین‌آباد پیرانشهر در استان آذربایجان غربی است.

۲۹ دانش‌آموز دختر روستای شین‌آباد پیرانشهر در آذرماه ۱۳۹۱ بر اثر آتش‌گرفتن یک بخاری نفتی دچار سوختگی شدند که دو نفر از آنها به علت شدت جراحات جان باختند.

شش سال پس از حادثه، ۱۲ دختر دانش‌آموز این مدرسه هم‌چنان به دنبال درمان و تامین هزینه‌های آن هستند.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایرنا، فارس و ایسنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا/ ا.م./ ک.ر/ت
XS
SM
MD
LG