لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

ارزش یورو به پایین‌ترین سطح خود در ۱۱ سال اخیر رسید


شماری از متقاضیان تعویض پول در بیرون یک صرافی در ژنو سوئیس
شماری از متقاضیان تعویض پول در بیرون یک صرافی در ژنو سوئیس

ارزش یورو در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح خود از نوامبر سال ۲۰۰۳ رسید.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، یورو، واحد پول اروپایی پس از اعلام تصمیم بانک مرکزی سوییس با افت همراه شد و ارزش این پول در برابر دلار آمریکا به کمتر از ۱.۱۵رسید.

یورو در زمان نخستین عرضه آن در سال ۱۹۹۹ با نسبت ۱.۱۷ در برابر دلار آمریکا معاوضه می‌شد. این واحد پولی در نوامبر سال ۲۰۰۳ در برابر دلار آمریکا به ۱.۱۴ رسید که پایین‌ترین سطح ارزش این ارز تاکنون بوده‌است.

روز پنج‌شنبه، بانک مرکزی سوئیس اعلام کرد که سیاست حمایتی خود را از فرانک، واحد پولی این کشور در برابر یورو کنار گذاشته‌است.

بانک‌مرکزی سوئیس از سال ۲۰۱۱، تلاش کرده بود بین فرانک و یورو یک تعادل برقرار باشد و ارزش پول ملی این کشور از یک فرانک و ۲۰ سنت در ازای یک یورو، فرا‌تر نرود.

همچنین بانک‌مرکزی سوئیس، نرخ بهره کلیدی را از منفی ۰.۲۵ درصد به منفی ۰.۷۵ درصد کاهش داده‌است.

توماس جوردن، رئیس بانک مرکزی سوئیس در عین حال وعده کرده است، در آینده و در صورت «نیاز و ضرورت»، در کنترل وضعیت پولی و ارزی، «فعالانه» عمل کند.

اعلام این سیاست پولی جدید در سوئیس و کاهش ارزش یورو با شوک‌هایی در تمامی بازارهای سهام در جهان همراه شد، از جمله شاخص بورس سوئیس تا پایان روز کاری پنج‌شنبه، ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داد.

روز جمعه برای بورس زوریخ همچنان با افت قیمت‌ها همراه شد به طوری که آخرین روز کاری هفته برای بورس سوئیس با بیش از ۵ درصد کاهش به پایان رسید.

اما افزایش ارزش فرانک در برابر یورو و یک به یک شدن ارزش این دو ارز برای فعالان اقتصادی سوئیس مایه نگرانی شده‌است‌.

با رشد ۳۰ درصدی ارزش فرانک، تولیدکنندگان سوئیسی از کاهش قدرت رقابت صادراتی خود در بازارهای جهانی به ویژه حوزه یورو نگران هستند.

بی‌خبری مسوولان صندوق بین‌المللی پول

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز روز پنج‌شنبه از تصمیم بانک مرکزی سوئیس ابراز تعجب کرد و در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی تاکید کرد که مسوولان این بانک پیش از اعلام چنین تصمیمی با او تماس نگرفته‌ بودند و او از این تصمیم بی‌اطلاع بوده است.

خانم لاگارد ابراز امیدواری کرد که مسئولان بانک‌مرکزی سوئیس پیش از اتخاذ این تصمیم با همتایان خود در دیگر بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی، مشورت کرده باشند.

کریستین لاگارد در عین حال گفت: «برای حمایت از کشورهای حوزه یورو که دچار بحران‌های اقتصادی هستند باید بانک مرکزی اروپا بسته‌های کمکی بیشتری به آن‌ها ارایه کند.»

ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا نیز «خطر رکود و تورم منفی» در منطقه یورو را نگران‌کننده‌تر از یک سال قبل ارزیابی کرده‌است.

حال تحلیلگران و ناظران اقتصادی منتظر هستند تا آقای دراگی در مصاحبه مطبوعاتی هفته‌ آینده خود از سیاست‌های بانک‌مرکزی اروپا برای مقابله با این وضعیت اقتصادی، رونمایی کند.

XS
SM
MD
LG