لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

سخنرانان کنفرانس بحرین: عامل صلح در طرح آمریکا مفقود است


طرح آمریکا به سرمایه‌گذاری گسترده بخش خصوصی در ساحل غربی رود اردن و نوار غزه تکیه کرد
طرح آمریکا به سرمایه‌گذاری گسترده بخش خصوصی در ساحل غربی رود اردن و نوار غزه تکیه کرد

شماری از مدیران نهادهای مالی و سرمایه‌گذاران بین المللی روز چهارشنبه پنجم تیر در کنفرانس سرمایه‌گذاری در مناطق فلسطینی که در بحرین برگزار می‌شود گفتند طرح ۵۰ میلیارد دلاری حمایت مالی آمریکا بدون حل جنبه‌های سیاسی یک توافق برای بحران خاورمیانه موفق نخواهد شد. دولت آمریکا تاکید دارد که با این دو موضوع باید جداگانه برخورد کرد.

شرکت‌کنندگان در کنفرانس دو روزه بحرین ضمن استقبال از طرح بلندپروازانه سرمایه‌گذاری و توسعه در مناطق فلسطینی هشدار دادند که بدون یک حکومت خوب، حاکمیت قانون و صلح پایدار این طرح به نتیجه نخواهد رسید. به اعتقاد آنها این عناصر در طرح آمریکا وجود ندارند.

فلسطینیان نیز به دلیل در نظر نگرفتن مطالبات سیاسی آنها از جمله پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی و تشکیل یک کشور مستقل مخالفت کامل خود را با طرح موسوم به «صلح تا بهروزی» تکرار کرده‌اند.

کریستیان لاگارد، رییس صندوق بین المللی پول گفت در این طرح که جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ آنرا تهیه کرده، صلح مفقود است.

خانم لاگارد گفت فلسطینیان امکانات اقتصادی بالقوه‌ای دارند که فقط با اصلاحات جدی و محافظت از سرمایهگذاری از جمله اقدامات موثر برای مبارزه با فساد مالی می‌تواند به نتیجه برسد. او تاکید کرد: «صلح رضایتبخش عامل اصلی بهروزی و رونق اقتصادی است.»

سخنان خانم لاگارد با سخنرانی جارد کوشنر هنگام افتتاح این کنفرانس در تناقض است. آقای کوشنر روز سه‌شنبه گفت: «توافق در مورد برنامه‌های اقتصادی یک پیش شرط ضروری برای حل وضعیت سیاسی است که تاکنون غیرقابل حل بوده است.»

این طرح به سرمایه‌گذاری گسترده بخش خصوصی در ساحل غربی رود اردن و نوار غزه و همینطور مصر، اردن و لبنان تکیه دارد و هدف آن ایجاد اشتغال و کاهش میزان بیکاری در میان فلسطینیان، دو برابر کردن تولید ناخالص ملی مناطق فلسطینی و کاهش ۵۰ درصدی فقر در این مناطق از طریق اجرای طرح‌های بهداشتی، آموزشی، احداث نیروگاه برق و آبرسانی و گسترش صنعت جهانگردی و کشاورزی است.

این طرح اذعان دارد که موفقیت آن به برقراری صلح بین فلسطینیان و اسرائیل بستگی دارد.

در این حال بسیاری از سخنرانان کنفرانس بحرین با به کاربردن کلماتی نظیر «فلسطین»، «کشور» و «ملت» بر اهمیت حل وجه سیاسی معضل خاورمیانه و برقراری صلح تاکید کردند.

از آغاز دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ هیچ یک از این عبارات در اظهارنظرهای مقامات آمریکایی در مورد بحران خاورمیانه به کار برده نشده است. دولت دونالد ترامپ کمک‌های مالی و حمایت سیاسی از فلسطینیان را کاهش داده و منتقدان معتقدند دولت آمریکا از اسرائیل جانبداری می‌کند.

دولت آمریکا در عین حال حاضر نشده طرح موجودیت دو کشور را که از مدت‌ها پیش تنها راه حل واقعی بحران خاورمیانه تلقی می‌شود تایید کند.

نه دولت اسرائیل و نه مقامات فلسطینی در این کنفرانس شرکت ندارند و بسیاری از کشورهای عربی نیز هیئت عالی رتبه‌ای به این کنفرانس اعزام نکرده‌اند که نشانه بی‌اعتمادی آنها به این طرح است.

فلسطینیان از روز دوشنبه در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن در مخالفت با این طرح و کنفرانس بحرين تظاهرات کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG