لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۰

همزمان با نگرانی از حمله نظامی روسیه، آنتونی بلینکن به اوکراین و آلمان سفر می‌کند


آنتونی بلینکن پس از دیدار از کی‌یف، برای گفت‌وگو با آنالنا بیربوک، وزیر خارجه آلمان، راهی برلین خواهد شد.
آنتونی بلینکن پس از دیدار از کی‌یف، برای گفت‌وگو با آنالنا بیربوک، وزیر خارجه آلمان، راهی برلین خواهد شد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با هدف به نمایش گذاشتن حمایت غرب از اوکراین همزمان با افزایش نگرانی‌ها از احتمال حمله نظامی روسیه قرار است روز پنجشنبه ۲۹ دی به کی‌یف سفر کرده و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، دیدار کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۸ دی در بیانیه‌ای گفت: «آقای بلینکن در این سفر با هدف تاکید بر استقلال و تمامیت ارضی اوکراین با رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه این کشور ملاقات خواهد کرد».

آقای بلینکن سپس برای گفت‌وگو با آنالنا بیربوک، وزیر خارجه آلمان، راهی برلین خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود آقای بلینکن پس از دیدار از کی‌یف، با وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان در خصوص اقدامات مشترک برای مقابله با تهدیدهای روسیه علیه اوکراین «از جمله آمادگی غرب برای اعمال فشارهای اقتصادی شدید علیه مسکو» گفت‌وگو خواهد کرد.

آمریکا و متحدانش در هفته‌های گذشته در مورد پیامدهای سنگین تجاوز نظامی روسیه به اوکراین هشدار داده‌اند.

روسیه که از چند ماه پیش حدود صد هزار نفر از نیروهای خود را در نزدیکی مرزهای اوکراین و ناحیه کریمه مستقر کرده، هرگونه طرحی برای حمله نظامی به اوکراین را تکذیب کرده است.

غرب در سال‌های گذشته به دلیل الحاق ناحیه کریمه به خاک روسیه و حمایت نظامی آن کشور از شورشیان در شرق اوکراین تحریم‌های اقتصادی شدیدی علیه مسکو وضع کرده است.

در درگیری‌های نظامی شرق اوکراین که از آوریل ۲۰۱۴ آغاز شد بیش از ۱۳ هزار نفر کشته شده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «سفر آقای بلینکن به اوکراین و آلمان ادامه اقدامات دیپلماتیک گسترده واشینگتن و متحدان اروپایی با هدف نشان دادن واکنش یکپارچه به تهدیدهای روسیه علیه اوکراین و تشویق مسکو به در پیش گرفتن دیپلماسی و کاهش تنش در راستای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه است».

در ادامه این اقدامات دیپلماتیک، آنالنا بیربوک، وزیر خارجه آلمان، روز سه‌شنبه با سرگئی لاورف، همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

خانم بیربوک پس از این ملاقات گفت آلمان آماده است در تنش بین روسیه و اوکراین از ارزش‌های اصولی دفاع کند حتی اگر «هزینه‌های سنگین اقتصادی» داشته باشد.

وزیر خارجه آلمان در دیدار روز دوشنبه از کی‌یف نيز هشدار داد که «تشدید تنش برای رژیم روسیه هزینه‌های اقتصادی، سیاسی و استراتژیک سنگینی خواهد داشت».

همزمان با افزایش فشارهای داخلی و بین‌المللی بر آلمان، اولاف شولتز، صدراعظم این کشور روز سه‌شنبه گفت در صورت تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، دولت آلمان آماده است متوقف کردن خط لوله «نورد استریم ۲» که گاز صادراتی روسیه را به شمال آلمان منتقل می‌کند، مد نظر قرار دهد.

آقای شولتز پس از ملاقات با دبیرکل ناتو در یک نشست خبری گفت: «در صورت وقوع حمله نظامی به اوکراین هزینه سنگینی باید پرداخت شود و همه گزینه‌ها می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد».

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز گفت پس از گفت‌وگوهای هفته گذشته شورای ناتو- روسیه در شهر بروکسل او از اعضای ناتو و روسیه خواسته است با هدف بهبود وضعیت امنیتی در اروپای شرقی این گفت‌وگوها ادامه پیدا کند.

او افزود: «گفت‌وگوهای پیشنهادی بین ناتو و روسیه در آینده نزدیک برگزار خواهند شد و هدف آن پاسخ دادن به نگرانی‌های امنیتی روسیه و یافتن راه‌هایی برای پرهیز از حمله نظامی به اوکراین است».

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد- رادیو آزادی/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG