لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

انتقادها از «توهین به مقدسات اهل سنت»؛ مدیر شبکه پنج تلویزیون ایران برکنار شد


جواد رمضان‌نژاد، مدیر برکنار شده شبکه پنج
جواد رمضان‌نژاد، مدیر برکنار شده شبکه پنج

همزمان با اعتراض جامعۀ مدرسین دارالعلوم زاهدان و تعدادی از نمایندگان مجلس به «توهین به مقدسات اهل سنت»، رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی دستور داد که جواد رمضان‌نژاد، مدیر شبکه پنج تلویزیون، و مدیر پخش آن از کار برکنار شوند.

به گزارش سایت سنی آنلاین، جامعۀ مدرسین دارالعلوم زاهدان روز یکشنبه پنجم خرداد به «گستاخی و توهین» یک مداح به خلفای اهل سنت و عایشه همسر پیامبر اسلام در یک برنامه تلویزیونی اعتراض کرد.

این گروه از روحانیون اهل سنت از رهبر و دیگر مقامات جمهوری اسلامی خواستند که با این اقدامات «برخوردی جدی» داشته باشند و اجازه ندهند که مردم اهل سنت بیش از این شاهد توهین به مقدسات خود در تلویزیون و سایر تریبون‌ها باشند.

نمایندگان اهل سنت مجلس نیز در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی خواستار برخورد با این موضوع شده بودند.

تعدادی از نمایندگان اهل سنت مجلس نیز در تذکرهایی به این اقدام اعتراض کردند.

در خلال پخش زنده مراسمی مذهبی به‌ مناسبت ولادت حسن بی علی، امام دوم شیعیان، در شبکه پنجم تلویزیون ایران، احمد قدمی از مداحان رسمی حکومتی، «کلمات تحقیرآمیزی» درباره خلفای اهل سنت و عایشه همسر پیامبر اسلام بر زبان رانده بود.

علی عسکری، رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی، روز یکشنبه دستور داد که جواد رمضان‌نژاد، مدیر شبکه پنج تلویزیون، و مدیر پخش آن از کار برکنار شوند.

در همین حال علی کرد، نماینده خاش در مجلس، نیز خبر داد که برکناری مدیر شبکه پنج تلویزیون ایران پس از نشست نمایندگان اهل سنت با رئیس سازمان صداوسیما انجام شده است.

مرتضی میرباقری، معاون تلویزیون حکومتی ایران، پیش از این از اخراج تهیه‌کننده و مدیر برنامه مداحی و همچنین توبیخ مدیر شبکه پنج خبر داده بود.

جواد رمضان‌نژاد تیرماه پارسال به سمت مدیر شبکه پنج منصوب شده بود. وی پیشتر مدیریت شبکه افق را به عهده داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیر اخراج شده شبکه پنج تلویزیون ایران پارسال هنگام معارفه، «مدیری صاحب سبک، جهادی، خوش فکر و فرهنگی» توصیف شده بود.

احمد قدمی، مداح حکومتی که سخنرانی وی جنجالی شده است، نیز روز یکشنبه به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد و پس از چند ساعت بازداشت، با قرار کفالت آزاد شد.

آقای قدمی داماد پروین احمدی نژاد، خواهر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری پیشین ایران است. وی در دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد سمت‌هایی چون مدیر کلی حراست سازمان شهرداری‌ها و دهداری‌های کشور و ریاست ورزشگاه شهید کشوری را عهده‌دار بود.

رهبر جمهوری اسلامی ایران پیش از این اعلام کرده بود که با «اهانت به مقدسات اهل سنت» مخالف است.

با این حال روحانیون اهل سنت، بسیاری از برنامه‌های صداوسیما و مطالب مطرح شده در تریبون‌های رسمی را «توهین به مقدسات» و «بزرگان» خود دانسته‌اند.

در همین رابطه، محمدتقی مصباح یزدی که رهبر جمهوری اسلامی بارها از او تجلیل کرده است، در اواخر سال ۹۲ مسلمانان سنی را معتقدان به «دین ناحق» خوانده و گفته بود: «باید کتاب‌های شیعه در بین اهل تسنن ترویج یابد تا کسانی که تعصب کمتری دارند، زودتر به دین حق دست پیدا کنند».

بر اساس گزارش وب‌سایت سنی آنلاین، خبرگزاری‌های مهر و ایسنا و سایت رادیو فردا/ ا.م / ک.ر
XS
SM
MD
LG