لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

پزشکان بدون مرز: وضعیت روانی کودکان پناهجو در نائورو بسیار وخیم است


سازمان پزشکان بدون مرز روز پنج‌شنبه، ۱۹ مهرماه، ضمن تاکید بر وضعیت روانی «وخیم» و خطرناک پناهجویان و به‌ویژه کودکان در بازداشتگاه نائورو از دولت استرالیا خواست آنها را از این بازداشتگاه خارج کند.

طبق گزارش سازمان پزشکان بدون مرز، سلامت روانی پناهجویانی که استرالیا آنها را در بازداشتگاه جزیره نائورو نگاه می‌دارد به اندازه‌ای وخیم است که برخی کودکان به حالت اغما نزدیک شده و با خوردن و نوشیدن و حتی تکلم مشکل پیدا کرده‌اند.

سازمان پزشکان بدون مرز یکی از چند گروهی است که به‌طور مستقل وضعیت پناهندگان در بازداشتگاه نائورو را ارزیابی کرده و به پناهجویان مراقبت‌های بهداشت روانی ارائه می‌داد، اما مقام‌های نائورویی از ۵ اکتبر، هفته گذشته، قرارداد این سازمان را لغو کردند.

پل مک‌فان، مدیر اجرایی پزشکان بدون مرز، در سیدنی به خبرنگاران گفت: «طی مدتی که در جزیره بودیم، شاهد پسرفت شدید وضعیت سلامت روانی بین پناهجویان و پناهندگان، از جمله کودکان، بودیم، به‌ طوری که بعضی از آنها قادر به خوردن، نوشیدن یا صحبت کردن نیستند و نیاز به تزریق مایعات پیدا کرده‌اند.»

بر اساس سیاست سختگیرانه مهاجرتی استرالیا، پناهجویانی که تلاش می‌کنند به استرالیا برسند بازداشت شده و به سه اردوگاه در پاپوآ گینه نو یا اردوگاهی در جزیره نائورو فرستاده می‌شوند.

بیش از هزار مرد، زن و کودک که گفته می‌شود بسیاری از آنها ایرانی هستند در اردوگاه‌های پاپوآ گینه نو و نائورو زندگی می‌کنند و به آنها گفته شده که هرگز حق اقامت در استرالیا را دریافت نخواهند کرد.

پل مک‌فان با اشاره به این وضعیت گفت که وخیم‌تر شدن وضعیت روانی این پناهجویان «آشکارا» به بی‌پایان بودن مدت بازداشت آنها ربط دارد.

او همچنین گفت: «از میان پناهندگانی که تحت درمان ما بودند، دست‌کم ۷۸ نفر یا خودکشی کرده یا به فکر خودکشی یا صدمه زدن به خود هستند.»

پیتر داتن، وزیر کشور استرالیا، به این خبر تازه پزشکان بدون مرز واکنشی نداشته اما یک روز پیش از آن گفته بود که به نقل مکان این پناهجویان علاقه دارد اما چنین اقدامی باعث می‌شود افراد زیاد دیگری به سفر خطرناک با قایق و ورود غیرقانونی به آب‌های استرالیا تشویق شوند.

پیتر داتن در ماه مه نیز گفته بود احتمال دارد صدها پناهجو به‌ طور نامحدود در اردوگاه‌ها باقی بمانند، زیرا هیچ کشور دیگری مایل به پذیرش آنها نیست.

استرالیا پیش از این سعی کرده بود با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت پناهجویان ایرانی که درخواست پناهندگی‌شان رد شده به ایران به توافق برسد اما وکلای پناهجویان می‌گویند ایران از قبول پناهجویان رد شده که برخلاف میل‌شان از دیگر کشورها اخراج می‌شوند سر باز می‌زند.

مدافعان حقوق بشر در مورد وضعیت حقوق مدنی در این جزیره بارها ابراز نگرانی کرده‌اند و در استرالیا نیز تاکنون بارها تظاهراتی علیه نحوه رفتار دولت این کشور با پناهندگان برگزار شده است.

منابع: خبرگزاری رویترز و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG