لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

دریچه آذر ماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در آذر ماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

اجرای حکم زندان علیرضا معینیان، فعال مدنی در تبریز

علیرضا معینیان، فعال مدنی در تبریز، روز دوشنبه ۱۲ آذرماه برای اجرای حکم زندانش احضار و به زندان تبریز منتقل شد.

او که در جریان اعتراض‌های دی ماه ۹۶ بازداشت شده بود، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «شرکت در تجمعات غیرقانونی» به تحمل ۸ ماه زندان محکوم شده است.

تایید حکم ۱۲ سال زندان برای یک فعال مدنی در تهران

محمود معصومی٬ فعال مدنی به ۱۲ سال زندان محکوم شده و این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شده است.

اتهام‌های این فعال مدنی٬ «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»٬ «توهین به مقدسات» و «توهین به رهبر ایران» عنوان شده است.

محمود معصومی در سال ۹۵ همراه با چند تن دیگر از فعالان مدنی بازداشت و به زندان تهران بزرگ (فشافویه) منتقل شد. او پس از سه روز به بند دوالف زندان اوین منتقل و پس از یک ماه با وثیقه آزاد شده بود.

بازداشت یک استاد حوزه جمعیت‌شناسی

میمنت حسینی چاوشی، استاد جمعیت‌شناسی و محقق در دانشگاه ملی استرالیا، به‌تازگی بازداشت شده است.

محمود بهزادی، وکیل دادگستری٬ با اعلام این خبر به خبرگزاری ایرنا گفت که براساس روال جدید، افراد بازداشت شده با اتهام «امنیتی» باید در زمان بازداشت وکیلی را از فهرست وکلای مورد اعتماد قوه قضاییه انتخاب کنند و خانم حسینی «تاکنون از بین این افراد وکیلی انتخاب نکرده است».

روزنامه کیهان نیز روز شنبه اعلام کرده بود که « م.ح یک جمعیت‌شناس دوتابعیتی» بازداشت شده است.

مجله هفتگی دریچه

امیرسالار داوودی، وکیل دادگستری که طی سال‌های اخیر وکالت شماری از زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله بهاییان را برعهده داشته، از روز ۲۹ آبان ماه در بازداشت به سر می‌برد. از وضعیت و علت بازداشت او خبری در دست نیست.

نسرین ستوده، دیگر وکیل زندانی، از پنجم آذرماه دست به اعتصاب غذا زده است. فرزند خانم ستوده اعلام کرد که دلیل اعتصاب غذای مادرش اعتراض به وضعیت وخیم فرهاد میثمی٬ فعال مدنی زندانی است. رضا خندان، همسر نسرین ستوده هم از ۱۳ شهریورماه در بازداشت به سرمی‌برد.

فرهاد میثمی، پزشک و فعال مدنی زندانی که نسرین ستوده در اعتراض به وضعیت او دست به اعتصاب غذا زده، از نهم مردادماه زندانی است و برخی گزارش‌ها حاکی از کاهش وزن شدید و وضعیت وخیم جسمی او در پی اعتصاب غذاست.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، به همراه چهار گزارشگر ویژه سازمان ملل، هفته پیش در بیانیه‌ای خواستار آزادی نسرین ستوده، رضا خندان، فرهاد میثمی و همه افرادی شدند که به دلیل دفاع از حقوق زنان و حمایت از معترضان به حجاب اجباری زندانی شده‌اند. این پنج گزارشگر سازمان ملل ادامه بازداشت این افراد را «غیرقانونی» دانسته‌اند.

و در ادامه برنامه دریچه این هفته:

  • بازداشت تعدادی از هواداران «عرفان حلقه» در استان‌های البرز و اصفهان
  • «ضرب و شتم» سه تن از زنان درویش در زندان قرچک
  • ادامه بازداشت فعالان کارگری و فعالان صنفی
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:00 0:00
لینک مستقیم

صدور حکم ۱۲ سال و ۹ ماه برای هنگامه شهیدی

هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به ۱۲ سال و ۹ ماه زندان، دوسال ممنوعیت خروج از کشور و دوسال محرومیت از فعالیت در احزاب و فعالیت‌های مطبوعاتی و مجازی محکوم شد.

مصطفی ترک‌همدانی، وکیل مدافع او به خبرگزاری ایرنا گفت که «با توجه به محرمانه بودن فرایند رسیدگی و امنیتی بودن پرونده» از بیان جزئیات رأی دادگاه معذور است.

هنگامه شهیدی از تیرماه در بازداشت به سر می‌برد.

درخواست گزارشگران سازمان ملل برای آزادی مدافعان حقوق زنان در ایران

پنج گزارشگر و کارشناس حقوق بشری سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه هشتم آذر‌ ماه، در بیانیه‌ای از مقام‌های ایران خواسته‌اند حقوق مدافعان و وکلای حقوق بشری را که در ارتباط با اعتراض به حجاب اجباری بازداشت شده‌اند، تضمین کند.

این گزارشگران سازمان ملل متحد در بیانیه خود خواستار آزادی نسرین ستوده، رضا خندان، فرهاد میثمی و همه افرادی شدند که به دلیل دفاع از حقوق زنان و حمایت از معترضان به حجاب اجباری زندانی شده‌اند.

بازداشت امیرسالار داوودی، وکیل دادگستری در تهران

امیرسالار داوودی که طی سال‌های اخیر وکالت شماری از زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله بهاییان را برعهده داشته، از روز ۲۹ آبان ماه در بازداشت به سر می‌برد.

از وضعیت و علت بازداشت او خبری در دست نیست.

بازداشت دو شهروند بهایی در کرج

ندا شبانی و بیوک آقایی، دو شهروند بهایی ساکن کرج، روز چهارشنبه هفتم آذرماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. از محل نگهداری و علت بازداشت این افراد خبری در دست نیست.

طی هفته‌های اخیر ده‌ها شهروند بهایی دیگر نیز در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، تبریز و اصفهان بازداشت شده‌اند.

قاسم شعله‌سعدی و آرش کیخسروی ۱۱ آذرماه محاکمه می‌شوند

ابوذر نصرالهی، وکیل مدافع آرش کیخسروی، اعلام کرد که جلسه دادگاه قاسم شعله‌سعدی و آرش کیخسروی قرار است روز ۱۱ آذرماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شود.

این دو وکیل دادگستری ۲۷ مهرماه در پی حضور در تجمعی اعتراضی مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی بازداشت و به «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» متهم شدند.

محاکمه محمد نجفی، وکیل زندانی در پرونده‌ای دیگر

پیام درفشان، وکیل مدافع محمد نجفی، از برگزاری جلسه محاکمه این وکیل زندانی و چهار فعال مدنی در شازند، در شعبه یک دادگاه انقلاب اراک خبر داد.

محمد نجفی که از ششم آبان ماه در زندان به سر می‌برد، به گفته وکیل مدافعش به «تشکیل دسته جمعیتی بیش از دو نفر با هدف برهم زدن امنیت کشور از طریق عضویت در دسته مجرمانه، فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه و سازمان‌های مخالف نظام، توهین به رهبری و همکاری با دول متخاصم از طریق انتقال اخبار و اطلاعات از جمله مصاحبه با رسانه های خارجی» متهم شده است.

این وکیل دادگستری، در پرونده‌ای دیگر به اتهام «اخلال در نظم عمومی و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» جمعا به سه سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

محمد نجفی٬ دی‌ماه ۹۶ درپی اطلاع‌رسانی درباره وحید حیدری بازداشت شد. وحیدحیدری یکی از معترضان دی‌ماه بود که در بازداشتگاهی در اراک جان باخت.

بیشتر

XS
SM
MD
LG