لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۲

دریچه دی ماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در آذر ماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۸:۳۹ ۱۷.۱۰.۱۳۹۷

رد درخواست اعاده دادرسی محمد نجفی در دیوان عالی کشور

پیام درفشان وکیل مدافع محمد نجفی از رد درخواست اعاده دادرسی موکلش در دیوان عالی کشور خبر داد.

پیام درفشان در این باره به خبرگزاری ایسنا گفت: «این درخواست اعاده دادرسی در مورد حکم قطعی ۲ سال حبس و ۱ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق موکلم بود که توسط شعبه یک دادگاه تجدید نظر استان مرکزی، حکم دادگاه بدوی در این خصوص تایید شده و به موجب آن در حال حاضر آقای نجفی در حال تحمل کیفر حبس هستند.»

محمد نجفی وکیل دادگستری ساکن اراک که از اوایل آبان ماه در زندان به سر می‌برد در چند پرونده مختلف جمعا به ۱۴ سال زندان محکوم شده است.

«تبلیغ علیه نظام٬ تشویش اذهان عمومی٬ مصاحبه با رسانه‌های خارج از کشور و توهین به رهبری» از جمله اتهام‌های اوست.

محمد نجفی زمستان سال گذشته در پی اطلاع‌رسانی درباره وحید حیدری بازداشت شد. وحید حیدری یکی از معترضان دی ماه ۹۶ بود که در بازداشتگاهی در اراک جان باخت.

۱۷:۱۵ ۱۶.۱۰.۱۳۹۷

نامه خواهر سام رجبی یکی از فعالان زندانی محیط زیست به جاوید رحمان

خواهر سام رجبی در نامه‌ای سرگشاده به جاوید رحمان٬ گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران٬ از او خواسته است که در تماس با مقام‌های ایران در مورد آنچه او «نقض حقوق برادرش» خوانده٬ صحبت کند.

کتایون رجبی در نامه خود٬ با شرحی از وضعیت برادرش و دیگر فعالان زندانی محیط زیست٬ از عدم پذیرش وکالت محمدحسین آقاسی٬ وکیل سام رجبی در این پرونده انتقاد کرده است.

سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، مراد طاهباز، طاهر قدیریان وعبدالرضا کوهپایه، هشت فعال محیط زیست از بهمن ماه ۹۶ در بازداشت به سرمی‌برند. چهار تن از آنان به افساد فی‌الارض متهم شده‌اند و سایر افراد هم با اتهام‌هایی امنیتی مواجه‌اند.

۱۷:۰۰ ۱۶.۱۰.۱۳۹۷

آزادی عسل محمدی با وثیقه

عسل محمدی٬ فعال مدنی و دانشجوی رشته داروسازی دانشگاه آزاد تهران که ۱۳ آذرماه بازداشت شده بود٬ با وثیقه‌ای ۴۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

او پیش از بازداشت مطالبی در حمایت از اعتراض‌های کارگری در شوش و اهواز نوشته بود.

۱۶:۵۷ ۱۶.۱۰.۱۳۹۷

بازداشت چند ساعته محمد رحمانیان٬ نمایشنامه‌نویس و کارگردان

خبرگزاری ایرنا از بازداشت چند ساعته و آزادی محمد رحمانیان٬ نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر در روز یکشنبه ۱۶ دی ماه خبر داد.

براساس این گزارش٬ بازداشت محمد رحمانیان در رابطه با حواشی نمایش «پیکان جوانان» بوده و او فعلا با قرار وثیقه آزاد شده است.

۱۶:۵۱ ۱۶.۱۰.۱۳۹۷

بازداشت پنج عضو حزب وحدت ملی در سنندج و کامیاران

بر اساس گزارش‌ها٬ طی هفته گذشته دبیر شاخه کردستان حزب وحدت ملی و چهار عضو کمیته محیط زیست این حزب، در سنندج و کامیاران بازداشت شده‌اند.

شبکه حقوق بشر کردستان خبر داد که عيسی فيضی، فعال محیط زیست و عضو سابق شاخه کردستان حزب وحدت ملی، فرهاد محمدی، وکیل دادگستری و دبیر شاخه کردستان حزب وحدت ملی، هادی کمانگر، رضا اسدی و فاضل قیطاسی، از اعضای کمیته محیط زیست حزب وحدت ملی شاخه کردستان بازداشت شد‌ه‌اند.

علت بازداشت این افراد نامعلوم است.

۱۶:۰۱ ۱۶.۱۰.۱۳۹۷

مجله هفتگی دریچه

در حالی که حدود ۱۱ ماه از بازداشت هشت فعال محیط زیست می‌گذرد و پرونده آنان برای رسیدگی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارسال شده است، محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع دو تن از این افراد اعلام کرد قاضی صلواتی به موکلان او گفته است که وکیل دیگری انتخاب کنند.

سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، مراد طاهباز، طاهر قدیریان وعبدالرضا کوهپایه، هشت فعال محیط زیست از بهمن ماه ۹۶ در بازداشت به سرمی‌برند و با اتهام‌هایی امنیتی مواجه‌اند.

و در ادامه برنامه دریچه این هفته:

  • انتقاد گزارشگران بدون مرز از اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق برای محمدحسین سوداگر، مدیرکانال تلگرامی سوزبازنیوز
  • تایید حکم ۵۱ سال زندان برای ۱۵ شهروند بهایی در استان‌های اصفهان و سیستان و بلوچستان
  • تمدید قرار بازداشت امیر سالار داوودی وکیل دادگستری
  • و چند خبر دیگر از زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:00 0:00
لینک مستقیم

۱۸:۵۱ ۱۴.۱۰.۱۳۹۷

روایت اسماعیل بخشی از شکنجه و بازداشت

اسماعیل بخشی، فعال کارگری که گزارش‌هایی مبنی بر شکنجه او در دوره بازداشت منتشر شده بود، با تشریح شرایط بازداشت خود، خواستار پاسخگویی علنی وزیر اطلاعات ایران در یک مناظره تلویزیونی شده است.

آقای بخشی، که از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه است، در جریان اعتراض‌های آبان ماه کارگران این شرکت در ۲۷ آبان ماه بازداشت شد و نزدیک به یک ماه در بازداشت وزارت اطلاعات بود.

او گفته است که «در روزهای نخست بازداشت، بدون دلیل یا هیچ حرفی تا سر حد مرگ مورد شکنجه و زیر مشت و لگد قرار گرفته و به این دلیل تا ۷۲ ساعت نمی‌توانسته در سلول از جایش تکان بخورد و آن قدر او را زده بودند که حتی از تاب درد، خوابیدن هم برایش زجر آور بود».

۱۸:۴۷ ۱۳.۱۰.۱۳۹۷

بازداشت یک معلم و نویسنده در آبادان

کورش کرم‌پور، مدیر مسئول هفته‌نامه «یادگاری»، معلم شاعر و نویسنده اهل آبادان، روز یکشنبه ۹ دی‌ماه توسط مأموران امنیتی مقابل دادگستری آبادان بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های اطلاعات سپاه در اهواز منتقل شده‌است.

او طی سال‌های گذشته نیز از سوی مقام‌های قضایی استان خوزستان به اتهام «نشر اکاذیب» احضار شده بود اما درباره علت بازداشت اخیر او خبری منتشر نشده است.

۱۵:۵۸ ۱۳.۱۰.۱۳۹۷

مخالفت قاضی صلواتی با وکالت محمدحسین آقاسی در پرونده فعالان محیط زیست

در حالی که ۱۱ ماه از بازداشت هشت تن از فعالان محیط زیست در ایران می‌گذرد و پرونده این افراد برای رسیدگی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارسال شده است، محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع دو تن از این افراد از مخالفت دادگاه با وکالتش در این پرونده خبر داد و گفت قاضی صلواتی به موکلان او گفته است که وکیل دیگری انتخاب کنند.

سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، مراد طاهباز، طاهر قدیریان وعبدالرضا کوهپایه، هشت فعال محیط زیست از بهمن ماه ۹۶ در بازداشت به سرمی‌برند. چهار تن از آنان به افساد فی‌الارض متهم شده‌اند و سایر افراد هم با اتهام‌هایی امنیتی مواجه‌اند.

عدم پذیرش وکالت محمدحسین آقاسی در پرونده فعالان محیط زیست
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:58 0:00
لینک مستقیم

۰۰:۳۲ ۱۳.۱۰.۱۳۹۷

تمدید قرار بازداشت امیرسالار داوودی٬ وکیل زندانی

وحید مشگانی فراهانی٬ وکیل مدافع امیرسالار داوودی٬ از تمدید قرار بازداشت موکلش خبر داد.

امیرسالار داوودی که طی سال‌های اخیر وکالت شماری از زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله بهاییان را برعهده داشته است٬ ۹ آذرماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

این وکیل دادگستری به «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» متهم شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG