لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۵

دریچه دی ماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در آذر ماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۷:۵۵ ۱۹.۱۰.۱۳۹۷

ممنوع‌الفعالیت شدن یک نوازنده و آهنگساز در ایران

علی قمصری، نوازنده تار و آهنگساز ایرانی، با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرامش، از ممنوع‌الفعالیت شدن خود خبر داد.

آن طور که این آهنگساز نوشته است این خبر به طور شفاهی به او اعلام شده و همه اجراهای او نیز تا اطلاع ثانوی لغو شده است.

برخی گزارش‌ها حاکی است که علت ممنوع‌الفعالیت شدن علی قمصری، هم‌خوانی هاله سیفی‌زاده، خواننده زن در کنسرت شامگاه سه‌شنبه او در تالار وحدت است.

۱۹:۱۰ ۱۸.۱۰.۱۳۹۷

بازداشت دو فعال مدنی در تهران

آرشام رضایی و محمد حسین‌زاده دو فعال مدنی در تهران شامگاه دوشنبه ۱۷ دی‌ماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. از علت بازداشت و وضعیت آنان خبری در دست نیست.

۱۹:۰۹ ۱۸.۱۰.۱۳۹۷

مخالفت مجدد با آزادی رضا آقاخانی

منابع ملی- مذهبی از مخالفت مجدد با آزادی مشروط رضا آقاخانی، فعال ملی- مذهبی محبوس در زندان اوین خبر دادند.

این فعال ملی- مذهبی که به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به سه سال زندان محکوم شده، بیش از ۱۶ ماه از دوران محکومیت خود را سپری کرده است.

۱۶:۱۸ ۱۸.۱۰.۱۳۹۷

صدور حکم «۱۴۸ ضربه شلاق» برای یک زن درویش

وب‌سایت مجذوبان نور که اخبار مربوط به دراویش گنابادی را منتشر می‌کند، از صدور حکم ۱۴۸ ضربه شلاق برای الهام احمدی، یکی از زنان درویش محبوس در زندان قرچک خبر داد.

اتهام او «نشر اکاذیب» و «توهین به ماموران» عنوان شده است.

الهام احمدی که از اسفندماه سال ۹۶ در زندان به سر می‌برد و به دو سال زندان محکوم شده است، پیشتر در یک فایل صوتی از شرایط زندان قرچک و «عدم دسترسی» زندانیان به امکانات پزشکی خبر داده بود.

۱۶:۰۸ ۱۸.۱۰.۱۳۹۷

طرح اتهام «ارتباط با گروه‌های معاند» برای فعالان بازداشتی در استان کردستان

در حالی که گزارش شده است شمار فعالان زیست‌محیطی و مدنی که در روزهای اخیر در استان کردستان بازداشت شده‌اند، به ۱۰ تن رسیده است، معاون استاندار این استان این افراد را «اعضای گروهک‌های معاند نظام در پوشش تشکل‌های زیست محیطی» خواند.

حسین خوش‌اقبال، معاون سیاسی - امنیتی استاندار کردستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، بدون ارائه شواهد، بازداشت‌شدگان را متهم کرد که شش ماه پیش یک راننده آمبولانس را کشته‌اند.

بنابر گزارش‌ها، مأموران وزارت اطلاعات در روزهای اخیر هشت فعال محیط زیست و دو تن از مدیران «حزب وحدت ملی، شاخه کردستان» را در سنندج و کامیاران بازداشت کرده‌اند.

۱۶:۰۶ ۱۸.۱۰.۱۳۹۷

تایید خبر زندانی‌بودن یک شهروند آمریکایی در زندان وکیل‌آباد مشهد

وزارت خارجه ایالات متحده «حبس یک شهروند آمریکایی در ایران» را تأیید کرد.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز دوشنبه نوشت که یک شهروند ۴۶ ساله آمریکایی به نام «مایکل آر. وایت» که سابقه خدمت در نیروی دریایی آمریکا را دارد از اواخر ژوئیه سال گذشته (اوایل مردادماه) در مشهد زندانی است.

وب‌سایت ایران‌وایر، یک رسانه فارسی‌زبان خارج از کشور هم خبر داده بود که سه زندانی سابق در زندان وکیل‌آباد مشهد، از محبوس بودن یک آمریکایی در این زندان خبر می‌دهند.

نیویورک‌تایمز در این رابطه با وزارت خارجه آمریکا تماس گرفته و یکی از مقام‌های این وزارتخانه به این روزنامه گفته‌ است: «ما از گزارش‌های مربوط به بازداشت یک شهروند ایالات متحده در ایران آگاهیم. برای ما هیچ چیز مهم‌تر از سلامت و امنیت شهروندان آمریکا در خارج از کشور نیست. به خاطر ملاحظات مربوط به حریم خصوصی افراد، در حال حاضر نمی‌توانیم در این خصوص اطلاعات بیشتری ارائه کنیم.»

مادر آقای وایت و دیگر منابع از دلیل بازداشت او و تفهیم هرگونه اتهام به او ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.

۱۸:۴۷ ۱۷.۱۰.۱۳۹۷

ابراز نگرانی نسبت به وضعیت جسمی علی نجاتی٬ فعال کارگری زندانی

وکیل مدافع علی نجاتی٬ فعال کارگری زندانی٬ نسبت به وضعیت جسمی موکلش ابراز نگرانی کرد.

این فعال کارگری هشتم آذرماه در جریان اعتراض‌های کارگران نیشکر هفت تپه در شوش بازداشت شد.

۱۸:۳۹ ۱۷.۱۰.۱۳۹۷

رد درخواست اعاده دادرسی محمد نجفی در دیوان عالی کشور

پیام درفشان وکیل مدافع محمد نجفی از رد درخواست اعاده دادرسی موکلش در دیوان عالی کشور خبر داد.

پیام درفشان در این باره به خبرگزاری ایسنا گفت: «این درخواست اعاده دادرسی در مورد حکم قطعی ۲ سال حبس و ۱ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق موکلم بود که توسط شعبه یک دادگاه تجدید نظر استان مرکزی، حکم دادگاه بدوی در این خصوص تایید شده و به موجب آن در حال حاضر آقای نجفی در حال تحمل کیفر حبس هستند.»

محمد نجفی وکیل دادگستری ساکن اراک که از اوایل آبان ماه در زندان به سر می‌برد در چند پرونده مختلف جمعا به ۱۴ سال زندان محکوم شده است.

«تبلیغ علیه نظام٬ تشویش اذهان عمومی٬ مصاحبه با رسانه‌های خارج از کشور و توهین به رهبری» از جمله اتهام‌های اوست.

محمد نجفی زمستان سال گذشته در پی اطلاع‌رسانی درباره وحید حیدری بازداشت شد. وحید حیدری یکی از معترضان دی ماه ۹۶ بود که در بازداشتگاهی در اراک جان باخت.

۱۷:۱۵ ۱۶.۱۰.۱۳۹۷

نامه خواهر سام رجبی یکی از فعالان زندانی محیط زیست به جاوید رحمان

خواهر سام رجبی در نامه‌ای سرگشاده به جاوید رحمان٬ گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران٬ از او خواسته است که در تماس با مقام‌های ایران در مورد آنچه او «نقض حقوق برادرش» خوانده٬ صحبت کند.

کتایون رجبی در نامه خود٬ با شرحی از وضعیت برادرش و دیگر فعالان زندانی محیط زیست٬ از عدم پذیرش وکالت محمدحسین آقاسی٬ وکیل سام رجبی در این پرونده انتقاد کرده است.

سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، مراد طاهباز، طاهر قدیریان وعبدالرضا کوهپایه، هشت فعال محیط زیست از بهمن ماه ۹۶ در بازداشت به سرمی‌برند. چهار تن از آنان به افساد فی‌الارض متهم شده‌اند و سایر افراد هم با اتهام‌هایی امنیتی مواجه‌اند.

۱۷:۰۰ ۱۶.۱۰.۱۳۹۷

آزادی عسل محمدی با وثیقه

عسل محمدی٬ فعال مدنی و دانشجوی رشته داروسازی دانشگاه آزاد تهران که ۱۳ آذرماه بازداشت شده بود٬ با وثیقه‌ای ۴۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

او پیش از بازداشت مطالبی در حمایت از اعتراض‌های کارگری در شوش و اهواز نوشته بود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG