لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

دریچه شهریور ماه ۹۷

آخرین رویدادهای حقوق بشری ایران در شهریورماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۷:۰۳ ۲۶.۶.۱۳۹۷

ارسال پرونده محمد حبیبی به دادگاه تجدیدنظر

وکیل مدافع محمد حبیبی٬ معلم زندانی از ارسال پرونده موکلش به دادگاه تجدیدنظر خبر داد.

حسین تاج به خبرگزاری ایرنا گفت که پرونده محمد حبیبی به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی احمد زرگر ارسال شده اما هنوز وقت رسیدگی تعیین نشده است.

​محمد حبیبی٬ عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان٬ از اردیبهشت ماه در زندان به سر می‌برد و به اتهام «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت ملی٬ تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی» به ۱۰ سال و نیم زندان محکوم شده است.

پنج سندیکای کارگری فرانسه٬ به تازگی در نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی ایران، وی را مسئول جان محمد حبیبی دانسته و خواستار آزادی او و دیگر معلمان دربند شدند.

۱۶:۵۰ ۲۶.۶.۱۳۹۷

قاضی وکالت مصطفی ترک‌همدانی را در پرونده هنگامه شهیدی نپذیرفت

مصطفی ترک‌همدانی٬ وکیل مدافع هنگامه شهیدی روزنامه‌نگار زندانی به خبرگزاری ایسنا گفت: «پس از ارسال پرونده به دادگاه، به عنوان وکیل مدافع خانم شهیدی مراجعه کردم ولی قاضی دادگاه وکالتم را قبول نکرد و به همین دلیل علیه این قاضی که به طورغیرقانونی وکالت وکیل دادگستری را نپذیرفته در دادسرای کارکنان دولت و هم در دادسرای انتظامی قضات شکایت کردم.»

هنگامه شهیدی از اوایل تیرماه گذشته در بازداشت به سر می‌برد و به گفته وکیل مدافعش به «فعالیت تبلیغی علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی، افترا، توهین و نشر اکاذیب» متهم شده است.

۱۷:۵۸ ۲۵.۶.۱۳۹۷

ضیا نبوی دانشجوی ستاره‌دار به دانشگاه بازگشت

ضیا نبوی از دانشجویان ستاره‌دار در توییتر خود اعلام کرد که توانسته است از دانشگاه پذیرش بگیرد.

او پیشتر گفته بود که وزارت اطلاعات صلاحیت او را برای ادامه تحصیل رد کرده است.

ضیاء نبوی٬ دانشجوی ستاره‌دار و عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل، که خردادماه سال ۸۸ بازداشت شده بود، ابتدا به اتهام «محاربه و ارتباط با سازمان مجاهدین خلق» به ۱۵ سال زندان محکوم شد که بعدا در مرحله تجدیدنظر از این اتهام تبرئه و به اتهام «اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم» به هفت سال زندان محکوم شد.

سرانجام او بهمن ماه سال ۹۶ در آستانه نهمین سال حبس از زندان سمنان آزاد شد.

۱۷:۳۳ ۲۵.۶.۱۳۹۷

ممانعت از ادامه تحصیل شقایق بهایی،‌شهروند بهایی در کرج

شقایق ذبیحی، دانشجوی مقطع کاردانی رشته معماری در دانشگاه غیرانتفاعی رسام کرج، از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی محروم شد و در پی اتمام دوره کاردانی‌اش وقتی برای اخذ مدرک خود به دانشگاه مراجعه کرد، مسئولان دانشگاه از تحویل مدرک به او خودداری کردند.

یک منبع آگاه در این باره به رادیوفردا گفت که در پی مراجعه شقایق ذبیحی به سازمان سنجش، مسئولان این سازمان به طور شفاهی به او اعلام کرده‌اند که به علت اعتقادات مذهبی‌اش از ادامه تحصیل محروم شده است.

۱۹:۰۷ ۲۴.۶.۱۳۹۷

آزادی ۹ فعال مدنی در مریوان به قید کفالت

سوران دانشور، مسلم بهرامی،‌ آرام فتحی، احمد تبیره، محمد ازکات، آرام پرتوی، احسن پرتوی، نوشیروان خوش‌نظر و دلیر روشن، ۹ فعال مدنی در مریوان، که روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه همزمان با «اعتصاب عمومی» در برخی شهرهای کردنشین توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بودند، همگی به قید کفالت آزاد شدند.

این اعتصاب در اعتراض به اجرای حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، لقمان مرادی و زانیار مرادی و نیز حمله موشکی به مقر حزب دموکرات کردستان توسط سپاه پاسداران صورت گرفته بود.

۱۸:۱۸ ۲۴.۶.۱۳۹۷

مجله هفتگی دریچه:

سی و نهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، از روز ۱۹ شهریورماه کار خود را در ژنو آغاز کرد. شورایی که در آن موارد نقض حقوق بشر در کشورها بررسی می‌شود کشورهایی از جمله ایران.

میشل باشله، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل که به تازگی به این سمت منصوب شده است، در نخستین گزارش خود با اشاره‌ به وضعیت حقوق بشر در ایران از اعدام سه زندانی کرد و بازداشت وکلای دادگستری و فعالان مدنی در ایران انتقاد کرد.

همزمان با اعلام نتایج کنکور سراسری سال ۹۷ امسال هم مانند سال‌های قبل ده‌ها تن از جوانان بهایی به دلیل اعتقادات دینی‌شان از ورود به دانشگاه محروم شدند و هنگامی که به وب‌سایت سازمان سنجش مراجعه کردند باز هم با پیامی تکراری مواجه شدند مبنی بر نقص پرونده و آدرسی که می‌توانند برای پیگیری موضوع به آن مراجعه کنند.

و در ادامه مجله دریچه این هفته:

۲۱:۲۰ ۲۲.۶.۱۳۹۷

بازداشت یک فعال مدنی در سنندج

آژانس خبری موکریان از بازداشت ثریا خدری٬ فعال مدنی و فعال حقوق زنان در سنندج خبر داد. این فعال مدنی روز پنجشنبه ۲۲ شهریورماه توسط ماموران امنیتی بازداش شده اما از علت بازداشتش خبری منتشر نشده است.

۱۶:۵۴ ۲۲.۶.۱۳۹۷

اعدام در ملاءعام در شهرستان مرودشت

یک متهم به قتل روز پنجشنبه ۲۲ شهریورماه در شهرستان مرودشت در ملاءعام اعدام شد.

به گزارش خبرگزاری میزان، اتهام‌های این فرد به «آدم‌ربایی، ایراد ضرب و جرح با چاقو و قتل» عنوان شد و حکم اعدام در ملاءعام او در شعبه هفتم دیوان عالی کشور نیز تایید شده بود.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران در شرایطی به اجرای حکم اعدام در ملاءعام ادامه می‌دهند که مدافعان حقوق بشر این مجازات را «غیرانسانی» و «مروج خشونت» در جامعه می‌دانند و بارها خواستار توقف اجرای احکام اعدام در انظار عمومی شده‌اند.

۱۱:۴۹ ۲۲.۶.۱۳۹۷

بازداشت یک درویش گنابادی در استان اصفهان

وب‌سایت مجذوبان نور که اخبار دراویش گنابادی را پوشش می‌دهد، از بازداشت هادی کریمی، درویش گنابادی ساکن روستای دشتی در استان اصفهان خبر داد. از وضعیت و علت بازداشت او خبری در دست نیست.

۱۹:۱۵ ۲۱.۶.۱۳۹۷

صدور حکم یک سال زندان و یک سال تبعید برای پنج بهایی در شیراز

پنج شهروند بهایی ساکن شیراز هر کدام به یک سال زندان و یک سال تبعید محکوم شدند.

​فرهاد سرافراز، شهرام منصور، وحید دانا، سعید عابدی و ادیب حق‌پژوه به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم شده‌اند.

حکم این افراد به طور غیابی در شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز صادرشده است.​

بیشتر

XS
SM
MD
LG