لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

شمار قربانیان زلزله ترکیه و سوریه از ۴۶ هزار نفر فراتر رفت


آوار زلزله در شهر قهرمان‌مرعش ترکیه
آوار زلزله در شهر قهرمان‌مرعش ترکیه

شمار قربانیان زلزله اخیر در ترکیه و سوریه در روز شنبه ۲۹ بهمن‌ماه از ۴۶ هزار نفر فراتر رفت.

با توجه به ویران شدن ۲۶۴ هزار واحد آپارتمان در جنوب ترکیه، ادامه تلاش‌ها برای تجسس افراد زنده و تاخیر در آغاز آواربرداری به امید نجات افراد بیشتر، انتظار می‌رود شمار قربانیان بسیار بیشتر از این رقم باشد.

زلزله اخیر جنوب ترکیه با درجه ۷.۷ یکی از سهمگین‌ترین حوادث طبیعی منطقه بوده و برنامه جهانی غذا، وابسته به سازمان ملل نیز در تلاش برای متقاعد کردن مقامات دولت ترکیه برای باز کردن گذرگاه‌های مرزی بیشتری از طرف ترکیه برای ارسال کمک به منطقه شمال غرب سوریه است.

تا لحظه تنظیم این گزارش در شامگاه روز شنبه، مرگ ۴۰ هزار و ۶۴۲ نفر در ترکیه تایید شده و آخرین گزارش رسمی از سوریه که طی چند روز گذشته به روز رسانی نشده، کشته شدن ۵ هزار و ۸۰۰ نفر را تایید کرده است.

یونس سِزِر رئیس مدیریت بحران و وضعیت اضطراری ترکیه روز شنبه اعلام کرد که بیش از ۱۱ هزار واحد تجسس و نجات بین‌المللی از ۸۰ کشور به همراه نیروهای داخلی در تلاش برای نجات افراد زنده در زیر آوارها هستند.

او گفت که تاکنون برای بیش از ۶۸۲ هزار نفر از آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه، به ازای هر نفر ۱۰ هزار لیر (۵۳۱) دلار کمک نقدی انجام شده و ۴۳۰ هزار نفر از مناطق زلزله‌زده خارج شده‌اند.

به گفته او، هم‌اکنون بیش از ۳۱۳ هزار نفر از آسیب‌دیدگان زلزله نیز در مهمان‌خانه‌ها، هتل‌ها و اماکن دیگر اسکان داده شده‌اند.

دیوید بیسلی مدیر برنامه جهانی غذا روز شنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به خبرگزاری رویترز گفته است دولت‌های سوریه و ترکیه همکاری بسیار خوبی داشتند، اما کمک‌ها در شمال غرب سوریه با مشکل مواجه است و مقامات شمال غرب سوریه نیز دسترسی‌های لازم برای ورود کمک‌های جهانی به این منطقه را نمی‌دهند.

هفته گذشته این نهاد وابسته به سازمان ملل هشدار داد که ذخایر غذایی آن در شمال غرب سوریه در حال اتمام است و از ترکیه خواست گذرگاه‌های بیشتری را برای انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه باز کند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آناتولی و رویترز؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG