لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

اردوغان می‌گوید همکاری با مسکو در سوریه افزایش می‌یابد


اردوغان برای دیدار با همتای روس خود به مسکو رفته است
اردوغان برای دیدار با همتای روس خود به مسکو رفته است

در جریان سفر رئیس‌جمهوری ترکیه به مسکو، اردوغان و پوتین طرح و برنامه‌های بالقوه در مورد استان ادلب و دیگر همکاری‌ها در سوریه را بررسی کرده‌اند. اردوغان می‌گوید همکاری‌های دو طرف افزایش پیدا خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفته است برای «نابود کردن اقدامات گروه‌های تروریستی» در ادلب، به فعالیت‌های بیشتری نیاز است.

ساعاتی پیش از این دیدار وزیر خارجه روسیه هشدار داده بود که وضعیت در شمال‌غرب سوریه «همچنان به‌طور جدی نگران‌کننده» است و افزوده بود که تقریبا تمام منطقه تحت کنترل گروه جبهه النصره قرار گرفته‌است؛ گروهی که شاخه‌ای از القاعده به‌شمار می‌رود هرچند در سال‌های اخیر نام خود را عوض کرده‌است.

روسیه از مهم‌ترین حامیان بشار اسد است، ترکیه از شماری از مخالفان اسد حمایت می‌کند. با این حال همکاری‌های این دو کشور در سوریه به ایجاد مناطق موسوم به «کاهش تنش» انجامیده‌است. در عین حال ادلب را که بسیاری از شورشیان گریخته از دیگر مناطق را در خود جای داده، فعلا از خطر یک جنگ و رویارویی نظامی دور نگه داشته‌است.

توافق ترکیه و روسیه در مورد ادلب به ایجاد یک منطقه حائل عاری از سلاح‌های سنگین انجامید. روسیه و ترکیه در عین حال توافق کرده‌اند همکاری‌های سیاسی و نظامی خود در سوریه را، پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، افزایش دهند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ترک خود، گفته است وزرای دفاع دو کشور گفت‌وگوها بر سر اقداماتی مشخص در ادلب، را آغاز کرده‌اند. آقای پوتین جزئیاتی از این گفت‌وگوها ارائه نکرده‌است.

آقای اردوغان از طرف دیگر می‌گوید با مسکو در مورد ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه گفت‌وگو کرده‌است.

برای آنکارا موضوع حضور شبه‌نظامیان کـرد در شمال سوریه اهمیت زیادی دارد و این کشور در تلاش برای ایجاد یک منطقه حائل در مرزهای جنوبی خود با شمال سوریه است.

شبه‌نظامیان کرد سوریه از متحدان ائتلاف به رهبری آمریکا به‌شمار می‌روند، ترکیه آن‌ها را «گروه‌ تروریستی» می‌داند.

اردوغان گفته است مسکو و آنکارا بر سر طرح تشکیل یک منطقه امن در شمال تحت کنترل ترکیه، «در تضاد با هم نیستند». اما پوتین تاکید کرده خواستار افزایش گفت‌وگو بین دولت مرکزی دمشق و نمایندگان کرد در شمال سوریه است.

کردها نگران هستند که با خروج نیروهای آمریکایی، حملات ترکیه به آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. ماه پیش سخنگوی یگان‌های مدافع خلق، شبه‌نظامیان کـرد سوریه که از حمایت ائتلاف برخوردار هستند، به خبرگزاری فرانسه گفته بود دستیابی به یک توافق با دولت بشار اسد، برای ایجاد یک منطقه خودمختار در شمال سوریه گریزناپذیر است.

در جریان کنفرانس خبری روز سوم بهمن ماه، پوتین و اردوغان یکدیگر را «دوست عزیز» خطاب کرده‌اند.

آقای اردوغان در بخشی از سخنان خود در جمع خبرنگاران گفته است همکاری بین دو کشور در سوریه «سنگ محکی برای صلح و ثبات» است. او افزوده است «همراه با دوستان روس خود، قصد ما این است که این تعاملات افزایش بیشتری هم پیدا کند».

جنگ داخلی سوریه بیش از نیم میلیون کشته برجای گذاشته‌است. بیش از نیمی از جمعیت این کشور آواره و بسیاری از مراکز اقتصادی، شهرها و حتی بناهای تاریخی این کشور ویران شده‌است.

خبرگزاری فرانسه، رویترز، حریت، رادیو فردا|ت|خ
XS
SM
MD
LG