لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۵

انتخابات پارلمان اروپا: رشد سبزها، لیبرال‌ها، راست افراطی، افول جریان‌های رایج


زنی با نقش پرچم اتحادیه اروپا بر چهره‌اش در بروکسل
زنی با نقش پرچم اتحادیه اروپا بر چهره‌اش در بروکسل

شمارش آرای انتخابات پارلمان اروپا در کشورهای عضو اتحادیه ادامه دارد. نتایج فعلی، ارزیابی‌ها و گزارش‌ها نشان‌دهنده کاهش آرای جریان رایج راست میانه و چپ میانه، و رشد سبزها، لیبرال‌ها و از سوی دیگر عوام‌گرایان و راست افراطی‌ است.

گای ورهوفشتات، از ائتلاف لیبرال‌ها و دمکرات‌های اروپا، که ائتلاف لیبرال میانه‌رو در پارلمان اروپای است، می‌گوید نتایج انتخابات تازه نشان می‌دهد که «توازن قوای جدیدی» در پارلمان شکل خواهد گرفت.

ائتلاف لیبرال‌ها و دمکرات‌های اروپا توانسته با کمک متحدان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، جایگاه بهتری پیدا کند و آقای ورهوفشتات می‌گوید این ائتلاف نقش مهمی در شکل‌گیری اکثریت حاکم در پارلمان و همچنین جایگزین کردن ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی خواهد داشت.

به گزارش اسوشیتدپرس گای ورهوفشتات گفته دو جریان اصلی چپ میانه و راست میانه «دیگر اکثریت نخواهند داشت».

پیش‌بینی‌ها حاکی‌ست علاوه بر لیبرال‌ها، احزاب هوادار محیط‌زیست که آن‌ها نیز موفقیت‌های چشم‌گیری داشته‌اند و مانند لیبرال‌ها هوادار اتحادیه هستند، نقش مهمی در شکل‌گیری هسته اصلی قدرت در پارلمان داشته باشند.

در کنار این اظهارات، ماتئو سالوینی، معاون نخست‌وزیر ایتالیا و رهبر حزب دست راستی «لگا نورد» از تشکل‌های اتحادیه‌گریز اروپا، پیش‌بینی کرده است که عوام‌گرایان و ملی‌گرایان کنترل ۱۵۰ کرسی از ۷۵۱ کرسی پارلمان اروپا را در دست گیرند.

سالوینی که زمانی خطاب به پناهجویان و مهاجران غیرقانونی گفته بود «آماده بستن چمدان‌هایتان شوید»، روز یک‌شنبه گفت انتخابات تازه نشان می‌دهد «مردم اروپا خواستار اروپای دیگری شده‌اند».

خبرگزاری آلمان می‌گوید راست‌ها و عوام‌گرایان احتمالا موفق نخواهند شد تا قدرت را در اروپا در دست گیرند، اما موفقیت‌های آن‌ها در ایتالیا یا فرانسه چشم‌گیر است.

از سوی دیگر اما سبزها و لیبرال‌ها که آن‌ها نیز موفقیت‌های مهمی کسب کرده‌اند، از هواداران اتحادیه اروپا و از مخالفان بسیاری از سیاست‌های گروه‌های ملی‌گرا و راست افراطی به‌شمار می‌روند.

در آلمان، جایی که تشکل‌های رایج، از جمله هواداران آنگلا مرکل با بحران روبه‌رو شده‌اند، خبرگزاری فرانسه به‌نقل از چهره‌های کلیدی حزب دمکرات مسیحی می‌گوید آن‌ها خواسته‌های محیط زیستی شهروندان را دست کم گرفته بودند.

این گزارش حاکی‌ست نگرانی‌های زیست‌محیطی و اقلیمی در آلمان، جای نگرانی‌های ناشی از حضور مهاجران و پناهجویان را گرفته‌ و به مسئله اول شهروندان تبدیل شده‌است.

اسون گیگولد، نامزد پیشتاز سبزها در آلمان، گفته «این یک‌شنبه، یک‌شنبه آینده‌ساز اروپا است».

در بریتانیا، کشوری که در تلاش برای عملی‌کردن همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ برای خروج از اتحادیه است، حزب هوادار خروج از اتحادیه «برگزیت» پیشتاز است و به‌نظر می‌رسد هر دو جریان اصلی محافظه‌کار و کارگر، آرای زیادی را از دست داده‌اند. اما در همین کشور نیز لیبرال‌ها موفق بودند و آرای آن‌ها دو برابر رشد کرده‌است.

در فرانسه ملی‌گرایان هوادار مارین لوپن شب انتخاباتی خوبی داشتند، اما سبزها هم در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند. در اتریش، ایرلند و هلند هم سبزها به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافته‌اند.

انتخابات امسال اروپا از نظر میزان مشارکت مردم نیز طی دست‌کم دو دهه اخیر بی‌سابقه است. ۴۲۶ میلیون شهروند اروپایی در این دور از انتخابات حق رای داشتند و بنا بر گزارش‌ها نزدیک به ۵۱ درصد از آن‌ها در رای‌گیری شرکت کرده‌اند.

انتظار می‌رود احزاب هوادار اروپا، هرچند نه با تفکرات مشابه سال‌های گذشته، نزدیک به دو سوم کرسی‌ها را از آن خود کنند.

اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری آلمان/ت
XS
SM
MD
LG