لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۶

دیپلمات‌های اروپایی مطمئن نیستند گفت‌وگوهای برجام از همان نقطه‌ای که متوقف شد ادامه یابد


دیپلمات‌های سه کشور اروپایی امضا کننده برجام روز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفتند مذاکرات مربوط به جزییات احیای این توافق می‌تواند آغاز شود ولی مطمئن نیستند که ایران حاضر است مذاکرات را از همان نقطه‌ای که متوقف شده بود ادامه دهد.

گفت‌وگوهای احیای برجام اوایل تابستان امسال در آستانه فرارسیدن انتخابات ریاست جمهوری ایران و در شرایطی که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از پیش‌نویس توافق تکمیل شده بود، متوقف شد. این گفت‌وگوها پس از حدود پنج ماه از روز دوشنبه ۸ آذر در وین از سرگرفته شد.

نمایندگان فرانسه، آلمان و بریتانیا در یک نشست خبری گفتند رسیدن به توافق بسیار ضروری است ولی درعین حال ترجیح می‌دهند یک مهلت مصنوعی تعیین نکنند.

به نظر می‌رسد که سرعت پیشرفت مذاکرات به موضع ایران بستگی دارد چون اگر این کشور بخواهد گفت‌وگوها را از نقطه صفر آغاز کند قاعدتا مدت بیشتری طول خواهد کشید.

از سخنان مبهم علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران می‌توان چنین استنباط کرد که از نظر آن کشور دستاوردهای شش دوره مذاکره بین ماه‌های آوریل تا ژوئن امسال کاملا قطعی نیست.

او به خبرنگاران گفت: «موضوع شش دور مذاکرات قبلی در وین یک پیشنویس بود و نه یک توافق قطعی و یک پیشنویس جای مذاکره دارد. تا زمانی که در تمامی زمینه‌ها به توافق نرسیده‌ایم هیچ توافقی صورت نگرفته است. بنابراین تمامی نتیجه‌گیری‌های گفت‌وگوهای قبلی می‌تواند از سوی همه امضاکنندگان توافق مجددا در دستور مذاکره قرار بگیرد.»

حکومت ایران در واکنش به خروج یکجانبه دولت دونالد ترامپ از برجام و ازسرگیری تحریم‌های شدید آمریکا اجرای برخی از تعهدات خود به خصوص در زمینه میزان و غلظت غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کرده است. با این همه ایران همواره تاکید می‌کند که فعالیت‌های هسته‌ای آن صلح‌آمیز است.

امضاکنندگان اروپايی برجام و دولت آمريکا خواستار اجرای تمامی تعهدات از سوی ايران شده و در هفته‌های اخير هشدار داده‌اند که فرصت چندانی برای احيای اين توافق باقی نمانده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن

XS
SM
MD
LG