لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۱

بازداشت یک «مظنون اصلی» در پرونده انفجارها در مقابل مراکز ایران در بیروت


نمایی کلی از محل وقوع دو انفجار انتحاری در شهر بیروت
نمایی کلی از محل وقوع دو انفجار انتحاری در شهر بیروت
خبرگزاری رویترز روز جمعه، دوم اسفندماه، به نقل از منابع امنیتی در لبنان از بازداشت یک «مظنون اصلی» در پرونده انفجارهای انتحاری در نزدیکی سفارت و مرکز فرهنگی ایران در بیروت خبر داد.

فرد مظنون که نام او «حسن ابو افلح» اعلام شده طبق گزارش رویترز روز شنبه گذشته بازداشت شده و از اعضای اصلی گروه عبدالله عزام به شمار می‌رود که روز چهارشنبه در توئیتر مسئولیت انفجارها را بر عهده گرفت.

او به عضوگیری برای انجام انفجارهای انتحاری و همچنین ساخت بمب‌های خودرویی مظنون است.

آن طور که در گزارش رویترز آمده است، خبر بازداشت این فرد به دلیل انجام تحقیقات تاکنون منتشر نشده بود.

در همین حال منابع خبری رسمی لبنان از افزایش شمار قربانیان دو انفجار انتحاری مقابل «دفتر فرهنگی سفارت ایران» در شهر بیروت، پایتخت لبنان، خبر داده‌اند.

روز جمعه، دوم اسفند، خبرگزاری فرانسه به نقل از رسانه‌های لبنانی شمار کشته‌شدگان این انفجار‌ها را ۱۱ تن اعلام کرد.

به گزارش این خبرگزاری، یک زن اتیوپیایی که در جریان این حملات زخمی شده بود نیز در بیمارستان بیروت درگذشته است.

دو بمب‌گذار انتحاری که هویت آن‌ها هنوز شناسایی نشده، روز چهارشنبه، ۳۰ بهمن‌ماه، مقابل دفتر فرهنگی ایران در شهر بیروت، پایتخت کشور لبنان، دست به این انفجار زدند. اندکی بعد از این انفجار‌ها، گروه عبدالله عزام، یک گروه جهادی مرتبط به القاعده، مسئولیت آن‌ها را برعهده گرفت.

مرکز فرهنگی ایران در منطقه بئرحسن در شهر بیروت، درست در‌‌ محله‌ای است که سفارت ایران واقع شده است.

در نوامبر سال گذشته میلادی، سفارت ایران هدف یک انفجار انتحاری بود که طی آن ۲۵ نفر جان خود را از دست دادند. مسئولیت این حمله را نیز گروه عبدالله عزام بر عهده گرفت.

گروه جهادی عبدالله عزام در بیانیه مرتبط با انفجار انتحاری روز چهارشنبه اعلام کرد که علت این حملات انتحاری تنبیه گروه حزب‌الله لبنان و دولت ایران است که هم حامی حزب‌الله است و هم از دولت بشار اسد حمایت می‌کند.

دولت ایران بارها به شکل رسمی حمایت خود از گروه حرب‌الله را اعلام کرده و در همین زمینه علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، اواخر دی‌ماه گفته بود که حرب‌الله لبنان «افتخار عالم اسلام» است و «ایران جان خود را برای حزب‌الله لبنان می‌دهد».

وزارت امور خارجه ایران نیز ساعاتی پس از انفجار، آن را محکوم کرده و به اسرائیل ربط داد. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه گفته بود که حملات به دست «دشمنان ثبات لبنان و ایادی رژیم صهیونیستی» انجام شده است.

گروه‌های جهادی افراطی لبنان در ماه‌های اخیر یک سلسله حمله انتحاری را علیه برخی از محلات لبنان تدارک دیده‌اند، محلاتی که گفته می‌شود از مناطق امن گروه حزب‌الله است.

محمد ابراهیم الشعار، وزیر کشور دولت سوریه، در پی این حملات، روز پنج‌شنبه، اول اسفندماه، اعلام کرده بود که حاضر است «با وزارت کشور لبنان در جنگ علیه تروریسم همکاری کند.»

به گزارش خبرگزاری سنا، آقای الشعار گفته است که سوریه حاضر است «برای جلوگیری از حملات تروریستی که امنیت و ثبات دو ملت برادر سوریه و لبنان را هدف قرار داده» تمامی امکانات لازم را فراهم کند.
XS
SM
MD
LG