لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۸

۷۸ ایرانی در آب‌های سومالی بازداشت شدند


در کنار معضل دزدان دریایی، ماهیگیری غیرقانونی نیز دیگر مسئله‌ای است که سومالی با آن مواجه است.
در کنار معضل دزدان دریایی، ماهیگیری غیرقانونی نیز دیگر مسئله‌ای است که سومالی با آن مواجه است.
پلیس دریایی سومالی می‌گوید پنج کشتی ایرانی را به همراه ۷۸ ایرانی به دلیل ماهیگیری غیرقانونی در آب‌های شمال شرق این کشور بازداشت کرده است.

به گزارش روز پنج‌شنبه، پنجم اردیبهشت‌ماه خبرگزاری رویترز، پلیس دریایی پانتلند سومالی این کشتی‌ها را سوم اردیبهشت‌ماه در خلیج عدن توقیف کرده است و در کنار ۷۸ ایرانی سوار بر این کشتی، ۱۲ شبه‌نظامی سومالیایی را که از سوی ایرانی‌ها به خدمت گرفته شده بودند نیز بازداشت کردند.

دولت منطقه نیمه خودمختار «پانتلند» سومالی، در شمال این کشور، در بیانیه‌ای که چهارم اردیبهشت‌ماه منتشر کرد، اعلام کرد که این افراد در دادگاه محاکمه خواهند شد.

ایران هنوز در این خصوص واکنشی نشان نداده است.

در کنار معضل دزدان دریایی، ماهیگیری غیرقانونی نیز دیگر مسئله‌ای است که سومالی با آن مواجه است، هرچند با توجه به دو دهه جنگ داخلی در سومالی و همچنین فوریت برخورد با دزدان دریایی، مقابله با ماهیگیران غیرقانونی چندان پیگیری نشده است.

با این‌ حال نیروهای دریایی پانتلند که از سوی نیروهای امنیتی آفریقای جنوبی تعلیم دیده‌اند، اگرچه تمرکز خود را بر مبارزه با دزدان دریایی گذاشته‌اند، گاه با ماهیگیری قانونی نیز برخورد می‌کنند.

این نیروی دریایی در این مدت با فعالیت‌های غیرقانونی کشتی‌های خارجی به شدت برخورد کرده است و در کنار هجوم به پنج کشتی ایرانی، پاییز سال ۱۳۹۱ نیز یک کشتی بزرگ کره شمالی را به اتهام تخلیه سیمان در آب‌های سومالی توقیف کرد.

پانتلند از مراکز عمده فعالیت‌ دزدان دریایی به شمار می‌رود، اما از زمان استفاده از محافظان مسلح بر روی کشتی‌ها و همچنین برخورد شدید با اقدامات دریایی غیرقانونی، شمار دزدی‌های دریایی کمتر شده است.

سازمان ملل متحد می‌گوید که از ژوئن ۲۰۱۲ (حدودا خردادماه سال ۱۳۹۱) تاکنون هیچ دزدی دریایی موفقی صورت نگرفته است.

در همین زمینه نیروی مبارزه با دزدان دریایی اتحادیه اروپا نیز اخیرا اعلام کرد که سال ۲۰۱۲ تنها ۳۶ حمله دریایی و ۷۳ «مورد مشکوک» دریایی به ثبت رسیده است و این در حالی است که سال پیش از آن ۱۷۶ حمله و ۱۶۶ مورد مشکوک ثبت شده بود.

در عین حال به گفته این مرکز، در سال ۲۰۱۲ پنج کشتی از سوی دزدان دریایی ربوده شده بود، حال آن که سال پیش از آن ۲۵ مورد و سال ۲۰۱۰ نیز ۲۷ مورد دزدی دریایی صورت گرفته بود.
XS
SM
MD
LG