لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۸

بزرگداشت زندگی و میراث «اژدهای کوچک» در هنگ کنگ


۲۹ تیرماه مصادف است با چهلمین سالمرگ بروس لی، ستاره بزرگ کونگ فو کار، که فیلمهایش شهرت جهانی برایش به ارمغان آورد، هرچند این شهرت چندان طولی نکشید.

روز شنبه، به مناسبت سالگرد درگذشت بروس لی، در هنگ کنگ، گالری‌های هنری و نمایشگاه‌های ویژه‌ای برگزار شده است.

برگزاری گالری‌های هنری و نمایشگاه‌ها و حتی دیوارنویسی‌های خیابانی در هنگ کنگ به مناسبت این روز، موجب شده است که طرفدارانش برای بزرگداشت این بازیگر پر آوازه، راهی مستعمره پیشین بریتانیا شوند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:06 0:00
لینک مستقیم

بروس لی که به نام «اژدهای کوچک» نیز شناخته می‌شود، ۲۷ نوامبر ۱۹۴۰در سانفرانسيسکو به دنيا آمد، در هنگ کنگ بزرگ شد و تا رسيدن به سن ۱۸ سالگی نزد دو استاد چينی هنرهای رزمی را آموخت.

بروس‌ لی چندسالی در آمریکا برای ایفای نقش در فیلم‌های هالیوودی تلاش کرد و پس از بر عهده گرفتن چند نقش کوچک به هنگ کنگ بازگشت.

در هنگ کنگ بود که او به شهرت دست یافت و دو فیلم نخست او یعنی «رئیس بزرگ» و «مشت خشم» رکورد‌های پیشین فروش در هنگ کنگ را شکستند.

فیلم «اژدها وارد می‌شود» مشهورترین فیلمی است که بروس‌ لی، استاد رزمی کار هنگ‌کنگی آمریکایی پیش از مرگش در تابستان ۱۹۷۳ میلادی برابر با ۱۳۵۲ شمسی در آن به ایفای نقش پرداخت.

وی که در زمان تهیه این فیلم تحت فشار روحی و جسمی بسیاری بود، ۲۰ ژوئیه به اغما فرو رفت و در نهایت بر اثر ورم مغزی، در سن ۳۲ سالگی از دنیا رفت.

شانون لی، دختر بروس که به هنگام درگذشت پدرش چهار سال داشت، روز جمعه ۲۸ تیرماه به مناسبت چهلمین سالگرد مرگ بروس لی و برپایی نمایشگاهی به این مناسبت در هنگ کنگ سخنرانی کرد.

خانم لی که ریاست بنیاد بروس لی ‌را بر عهده دارد، از دست‌اندرکاران برپایی نمایشگاهی است که قرار است به مدت پنج سال ادامه یابد.

در این نمایشگاه بیش از ۶۰۰ قطعه متعلق به بروس لی در موزه میراث هنگ کنگ به نمایش گذاشته شده که از آن جمله می‌توان به لباس‌های او که به هنگام ایفای نقش در فیلم‌ها بر تن داشته، مجموعه‌ای از عکس‌ها و ویدیویی در مورد زندگی‌اش اشاره کرد.
XS
SM
MD
LG