لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

رویترز: صادرات نفت ایران در ماه مه دوباره اوج گرفته است


متوسط صادرات نفت ایران در چهار ماه اول سال جاری میلادی بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.
متوسط صادرات نفت ایران در چهار ماه اول سال جاری میلادی بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.
خبرگزاری رویترز از قول منابع ردیابی کشتی‌ها گزارش داده است که صادرات نفت ایران بعد از سقوط در ماه گذشته میلادی، دوباره در ماه مه اوج گرفته است.

صادرات نفت ایران بعد از توافق شش‌ماهه هسته‌ای ژنو، افزایش چشمگیری داشته است. بر اساس این توافق، آمریکا ادامه فشار به مشتریان ایران برای کاهش هرچه بیشتر واردات نفت جمهوری اسلامی را متوقف کرد، اما انتظار داشت که فروش نفت ایران در همان سطح سال ۲۰۱۳ که روزانه کمی بیش از یک میلیون بشکه بود، ثابت باقی بماند.

این در حالی است که بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، حجم صادرات نفت ایران در ماه ژانویه یک میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه، در ماه فوریه حدود یک میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه و در ماه مارس به یک میلیون و ۳۱۰ هزار بشکه رسید.

رویترز در گزارش خود که پنجشنبه ۸ خرداد ماه منتشر شد، می‌نویسد که صادرات نفت ایران در ماه گذشته دوباره به ۱٫۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافت، اما داده‌های ردیابی نفتکش‌ها حاکی است که این رقم در ماه جاری به یک میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه در روز اوج گرفته است.

بر اساس این گزارش، افزایش دوباره فروش نفت ایران به خاطر واردات بالای نفت این کشور توسط ترکیه و خصوصا چین در ماه مه بوده است.

یک منبع کشتیرانی به رویترز گفته است که در ماه جاری تردد نفتکش‌های حامل نفت ایران به چین افزایش یافته است.

چین در ماه گذشته نیز رکورد تازه‌ای در حجم واردات نفت از ایران به جای گذاشت. بر اساس آمار گمرک چین، این کشور در ماه آوریل روزانه حدود ۸۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده بود که نسبت به دور مشابه آن در سال گذشته بیش از دو برابر افزایش نشان می‌دهد.

افزایش صادرات نفت ایران نگرانی‌هایی را در آمریکا دامن زده است و به نظر نمی‌رسد انتظار آمریکا برای ثابت ماندن حجم صادرات نفت ایران در مرز یک میلیون بشکه محقق شود.

حدود ۵۰ روز به پایان مدت توافق شش‌ماهه هسته‌ای باقی مانده است و بر اساس آمارهایی که اشاره شد، متوسط صادرات نفت ایران در چهار ماه اول سال جاری میلادی بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران گفته است که محدودیتی برای سقف صادرات نفت ایران توافق نشده است. در بودجه سال جاری نیز صادرات روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت پیش بینی شده است، موضوعی که انتظار می‌رود با ادامه روال جاری، محقق شود.

صادرات نفت و میعانات گازی ایران قبل از تحریم‌های ژوئیه ۲۰۱۲ آمریکا و اروپا روزانه دو و نیم میلیون بشکه بود که در سال گذشته به حدود یک میلیون و ۷۰ هزار بشکه سقوط کرد.
XS
SM
MD
LG