لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

گفت‌و‌گوی دانشگاه دِنوِر با محمد جواد ظریف

مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه دِنوِر آمریکا در اولین روز از مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در وین از طریق آنلاین گفت‌و‌گویی را با محمد جواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران ترتیب داده است. این گفت‌و‌گو توسط کریستوفر هیل٬ دیپلمات با سابقه آمریکایی و رییس دانشگاه جوزف کوربِل انجام می‌شود.

۲۳:۴۱ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
ظریف: ایران می‌تواند وضعیت حقوق بشر را بهبود بخشد... در انتخابات اخیر ۷۳ درصد از مردم ایران در انتخابات شرکت کردند که مسئله مهمی است... در بیش از ۳۰ سال گذشته٬ چندین انتخابات ریاست جمهوری رخ داده است و هیچ‌گاه کسی نتوانسته است نتیجه این انتخابات را پیشگویی کند... نمی‌گویم که ایران بهترین وضعیت حقوق بشر را دارد٬ ما مسائلی داریم٬ امیدواریم که این مسائل حل شود... این مسائل بهتر است از طریقی غیر از طریق سیاسی حل شود.
۲۳:۳۷ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
سوال: خیلی از ما جنبش سبز در ایران را دنبال می‌کردیم. در این خصوص چه می‌توانید بگوید؟ در خصوص حقوق بشر٬ افرادی که در ایران به دلایل سیاسی به زندان می‌افتند؟
۲۳:۳۵ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
ظریف: اسرائیل در تلاش است که این نقص‌های خود را پنهان کند... مسئله اسرائیل در فلسطین نهفته است و اگر اسرائیل نتواند این مسئله را حل کند٬ مشکلات همچنان ادامه خواهد یافت... ایران پایبند به قواعد است... ما معتقدیم که باید یک راه‌حل دموکراتیک برای مسئله فلسطین باشد... مسئله فلسطین نقض حقوق فلسطینی‌ها است و این مسئله باید حل شود.
۲۳:۳۳ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
ظریف: من فکر نمی‌کنم... اسرائیل ابتدایی‌ترین حقوق فلسطینی‌ها را نقض می‌کند و از امکان بازگشت آنها به خانه‌هایشان خودداری می‌کند... اسرائیل به طور مداوم و جدی منطقه را تهدید می‌کند.
۲۳:۳۲ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
سوال: آیا در آینده امکان برقراری ارتباط میان ایران و اسرائیل وجود دارد؟
۲۳:۳۱ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
ظریف: تلاش‌ها برای از بین‌بردن تسلیحات شیمیایی در سوریه نباید تنها محدود به دولت بشار اسد باشد و تسلیحات شیمیایی‌ای که در اختیار افراطیون سوریه نیز قرار دارد٬ باید از بین برود.
۲۳:۲۹ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
ظریف: ما همواره استفاده از تسلیحات شیمیایی را محکوم می‌کنیم... شاید یادتان باشد که در زمان بمباران شیمیایی عراق علیه ایران٬ سازمان سیا کارزاری به راه انداخت تا حواس‌ها را از این فاجعه منحرف کند... ما اما خواستار تحقیق درباره حملات شیمیایی در سوریه هستیم.
۲۳:۲۸ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
سوال: در جریان جنگ ایران و عراق٬ بسیاری از ایرانی‌ها قربانی بمباران شیمیایی شدند... در سوریه نیز چنین اتفاقی رخ داده است... آیا دولت ایران در این زمینه واکنشی نشان داده است؟
۲۳:۲۷ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
ظریف: به عنوان یک مسلمان معتقدم می‌گویم که درگیری‌های سوریه هیچ ارتباطی با اسلام ندارد... کشتارهای سوریه مایه شرمندگی تمام منطقه‌ است.
۲۳:۲۵ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
ظریف: ما در تلاشیم تا جایی که می‌توانیم کمک‌های بشردوستانه خود را در اختیار سوریه قرار دهیم... با این‌حال بدون توقف خونریزی‌ها٬ کمک‌های بشردوستانه نتیجه‌ای نخواهد داد... ما با گروه‌های مختلفی درباره امکان آتش‌بس‌ در مناطق مختلف سوریه گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در برخی مناطق به اجرا در آمده است... آماده‌ایم هر آنچه لازم است انجام دهیم تا درگیری‌ها پایان یابد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG