لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۹

۱۳ نفر در دریای خزر غرق شدند


دریای خزر
دریای خزر
سخنگوی ستاد طرح‌های سالم‌سازی دریای مازندران می‌گوید که روز شنبه، ۱۴ خردادماه، ۱۳ نفر در سواحل دریای خزر غرق شده‌اند و بیش از ۴۵۰ تن نیز توسط ناجیان غریق نجات یافته‌اند.

کمال رستمعلی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ ایرنا، با اشاره به اینکه هیچ‌یک از غرق شدگان با فن شنا آشنایی نداشتند، گفته است که این افراد در سواحل شهرهای نور، بابلسر، تنکابن و عباس آباد غرق شده‌اند.

آقای رستمعلی همچنین تأکید کرده که تمامی غرق شدگان غیربومی بوده‌اند.

هر ساله همزمان با سالگرد فوت آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی و تعطیلی دو روزه کشور، که این‌بار مصادف با شنبه و یکشنبه بود، بسیاری از ایرانیان راهی استان‌های شمالی و سواحل خزر می‌شوند.

سخنگوی ستاد طرح‌های سالم‌سازی دریای مازندران می گوید که تمامی غرق شدگان در مناطق ممنوعه و خارج از محوطه‌های اجرای طرح سالم‌سازی دریا مشغول آب تنی بوده‌اند.

وی همچنین افزود که روز شنبه بیش از ۴۵۰ تن نیز توسط ناجیان غریق در مناطق طرح‌های سالم‌سازی دریای مازندران از مرگ نجات یافته‌اند.

بر اساس آمار مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، در سال‌های اخیر، هر ساله بیش از هزار تن در کشور بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست می‌دهند.

جابر قره‌داغی، رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی اردیبهشت ماه سال جاری با اعلام غرق شدن هزار و ۱۳۴ تن در سال ۸۹، هزار مرد و ۱۳۴ زن، تأکید کرد که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال پیش، بیش از ۱۲درصد افزایش داشته است.

به گفته این مرکز، بیشترین رقم مرگ ناشی از غرق شدگی در سال ۸۹ با ۲۰۴ تن به استان خوزستان و پس از آن با ۱۹۴ کشته به استان مازندران مربوط می‌شود.

بنابر اظهارات رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، وجود جریان‌های شکافنده مرگبار در دریا، آشنا نبودن با فنون شنا و شناخت محیط، مهم‌ترین دلایل غرق شدن شناگران در سواحل دریای خزر است.

«فوت ۱۹ تن بر اثر تصادفات در روزهای گذشته»

از سوی دیگر گزارش ها حاکی است که در روزهای گذشته، علیرغم محدودیت‌های ترافیکی که از ۱۱ تا ۱۶ خردادماه به اجرا در آمده، خطوط جاده‌ای کشور در برخی مناطق با ترافیک سنگین و سوانح رانندگی همراه بوده است.

خبرگزاری‌ها تا این ظهر روز یکشنبه از فوت ۱۹ تن در این روزها بر اثر تصادفات جاده‌ای خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز یکشنبه، ۱۵ خرداد، برخورد یک کامیون کمپرسی با خودروی پراید به کشته شدن پنج تن انجامیده است.

یک روز پیش از آن، تصادف دو خودروی سواری در جاده قدیم کاشان-‌نطنز، پنج کشته برجای گذاشت.

روز ۱۳ خرداد نیز وقوع تصادف در جاده جنگل گلستان منجر به فوت پنج تن شد و همچنین در مشهد برخورد یک اتوبوس با موتورسیکلت ۴ کشته و ۱۱ مجروح برجای گذاشت.

اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده کل نیروی انتظامی ۱۱ خرداد ماه با اظهار این‌که در سال ۸۴ سالانه شاهد کشته شدن ۲۸ هزار نفر در جاده‌ها بودیم، بدون اشاره به تلفات سال گذشته، گفت که در سال ۸۹ آمار کشته‌های تصادفات جاده‌ای ۲۰ درصد کاهش یافته است.

با این احتساب، بنا بر اظهارات آقای احمدی‌مقدم، در سال ۸۹، بیش از ۲۳ هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند.

علاوه بر این رییس سازمان پزشکی قانونی کشور نیز در اردیبهشت ماه اعلام کرده بود که تنها در تعطیلات نوروزی، هزار و ۳۲۲ تن بر اثر تصاف جان باخته‌‌اند؛ آماری که به گفته وی حاکی از کاهش ۵ درصدی این رقم نسبت به سال گذشته است.
XS
SM
MD
LG