لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

رهبر خمرهای سرخ، پای ميز محاکمه


 کان گک ايو معروف به رفیق دويک، در دادگاه به جرم جنايت عليه بشريت، پنوم‌پن، ۲۹ بهمن ۱۳۸۷
کان گک ايو معروف به رفیق دويک، در دادگاه به جرم جنايت عليه بشريت، پنوم‌پن، ۲۹ بهمن ۱۳۸۷
۳۰ سال پس از سقوط رژيم سرکوبگر خمرهای سرخ در کامبوج، رهبر اين گروه در دادگاهی که با حمايت سازمان ملل متحد بر پا شده محاکمه می‌شود.

روز سه‌شنبه، کان گک ايو، معروف به رفیق دويک، رئيس سابق زندان اس ۲۱ در پنوم‌پن، به عنوان نخستين نفر از رهبران گروه خمرهای سرخ، به جرم جنايت عليه بشريت در دادگاه حاضر شد. اين دادگاه که با حمايت سازمان ملل بر پا شده قرار است چهار نفر ديگر از رهبران خمرهای سرخ را نيز به پای ميز محاکمه بکشاند.

هر چند نخستين جلسه اين دادگاه، جلسه‌ای تشريفاتی و بخشی از آیین دادرسی بود، هزاران نفر از نخستين ساعت‌های روز سه‌شنبه جلو ساختمان دادگاه به انتظار ايستاده بودند تا بتوانند در صحن علنی حضور پيدا کنند. نخستين جلسه محاکمه اوايل فروردين‌ماه برگزار خواهد شد.

اين دادگاه که با حمايت سازمان ملل بر پا شده قرار است چهار نفر ديگر از رهبران خمرهای سرخ را نيز به پای ميز محاکمه بکشاند.
رفیق دويک، ۶۶ ساله ، متهم است به ارتکاب و شراکت در مجموعه‌ای از جرايم از جمله قتل، شکنجه و تجاوز جنسی نسبت به ۱۶ هزار نفر مرد و زن و کودک که قبل از اعدام در زندان اس۲۱ نگهداری می‌شدند.

رئيس زندان اس‌۲۱ از محل بازداشت خود با ماشين ضدگلوله به دادگاه آورده شد. به گفته قاضی دادگاه فرمانده دويک برخلاف ديگر رهبران خمرهای سرخ «اذعان و اقرار کرده» که بسياری از جنايت‌های برشمرده شده در کيفرخواست در محل زندانی که وی مسئوليت آن را بر عهده داشته صورت گرفته است.

رژيم خمرهای سرخ در سال ۱۳۵۳ پس از پنج سال جنگ داخلی در کامبوج در جنوب شرقی آسیا به حکومت رسيدند. پس از آن اين گروه با عنوان نوسازی اجتماعی، حکومت وحشتی برقرار کرد که بر طبق برآوردها در طول نزديک به چهار سال دست‌کم جان يک ميليون و ۷۰۰ هزار نفر را گرفت.
XS
SM
MD
LG