لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

آغاز به کار اجلاس «اکو» در تهران


 محمود احمدی‌نژاد و الهام‌علی‌اف، رئيس‌جمهوری آذربايجان در افتتاحيه اجلاس اکو، تهران ۲۱ اسفند ۱۳۸۷
محمود احمدی‌نژاد و الهام‌علی‌اف، رئيس‌جمهوری آذربايجان در افتتاحيه اجلاس اکو، تهران ۲۱ اسفند ۱۳۸۷
دهمين اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، صبح چهارشنبه، با انتصاب رئيس‌جمهوری کشور ميزبان، محمود احمدی‌نژاد، به عنوان رئیس جلسه در تهران رسماً گشايش يافت.

در اجلاس «اکو» روسای جمهور ی های ايران، افغانستان، آذربايجان، پاکستان، تاجيکستان، ترکيه و ترکمنستان ، همچنين نخست وزير قزاقستان ، معاون نخست وزير قرقيزستان ورئيس مجلس سنای ازبکستان حضور دارند.

جلال طالبانی، رئيس جمهوری عراق نيز که به عنوان ميهمان در اين اجلاس حضور دارد، در سخنانی علاقمندی عراق را به همکاری با «اکو» اعلام کرد. موضوع محوری اجلاس «اکو» بحران مالی جهانی اعلام شده است.

محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی افتتاحيه‌ اين اجلاس يک روزه گفت که «نظام سرمايه‌داری در آستانه فروپاشی است و به رغم تلاش‌هايی که برای نجات آن صورت می گيرد،کمتر کسی اميد به تغيير وضع دارد.»

وی علاوه بر اين پيشنهاد کرد که کشورهای عضو در معامله با يکديگر و نيز در روابط تجاری خود با ديگر کشورها از ارز واحد استفاده کنند.

آقای احمدی‌نژاد همچنين گفت: «اکو بايد نظام اقتصادی مبتنی بر ارزشهای انسانی و اخلاقی را برای جايگزينی با نظام فعلی اقتصاد بين الملل، طراحی کند.»

در اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو که روز دوشنبه در تهران برگزار شد موضوع‌هايی برای طرح و تصويب در اجلاس سران پيشنهاد شد که اهم آنان عبارت است از؛ اتصال راه‌آهن ترکيه – ايران به پاکستان، اجرای سريع سه طرح منطقه‌ای در حوزه‌ی راه‌آهن شامل ساخت خط آهن درياچه‌ی ون در ترکيه، بازسازی خط کويته – تفتان در پاکستان و افزايش ظرفيت ايستگاه سرخس در ايران و ترکمنستان.

علاوه بر اين، همکاری بين کشورهای عضو در بخش‌های مختلف همچون تجارت، حمل و نقل و ارتباطات، انرژی، صنعت، کشاورزی و گردشگری نيز در دستور کار اجلاس تهران است.

سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در سال ۱۳۶۴ با تلاش‌های سه کشور ايران، پاکستان و ترکيه شکل گرفت و اکنون هفت کشور ديگر منطقه از اعضای آن شمرده می‌شوند.
XS
SM
MD
LG