لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۷

رُم، میزبان مذاکرات «کاهش تسليحات» آمريکا و روسيه


آمريکا و روسيه روز جمعه مذاکرات خود را برای رسيدن به توافقی جديد برای جايگزينی «پيمان راهبردی کاهش تسليحات» يا استارت، آغاز کردند.

پيمان پيشين کاهش تسليحات بين دو کشور، در آذر ماه سال جاری منقضی می‌شود و هر دو طرف در اظهار نظر در مورد مذاکرات پيش‌رو اعلام کرده‌اند که برای رسيدن به توافقی جديد پيش از انقضای پيمان پيشين عزمی جدی دارند. با اين همه، برخی ناظران تنش‌های ريشه‌دار بين مسکو و واشنگتن را مانعی جدی در حصول موفقيت در اين مذاکرات به شمار می‌آورند.

از جمله خانم رُز گوته‌مولر، دستيار وزير امور خارجه آمريکا در فروردين ماه سال جاری در خلال يکی از سخنرانی‌های خود اظهار داشت که رسيدن به توافقنامه‌ای جديد پيش از ۱۴ آذر ماه ۱۳۸۸، يعنی زمان انقضای قرارداد سالت، کاری بس دشوار خواهد بود.

نخستين گام برای رسيدن به پيمانی جديد بين دو کشور روز جمعه در رُم، پايتخت ايتاليا ، برداشته می‌شود. در اين روز ديدار بين هيئت‌های دو طرف برگزار شده و صحبت‌های مقدماتی در مورد چارچوب پيمان جديد مطرح می‌شود. به باور برخی کارشناسان بر پايه پاره‌ای از برآوردها پيمان جديد کاهش تسليحات هسته‌ای می‌تواند منتج به کاهش تا ۵۰۰ کلاهک هسته ای از زرادخانه‌های هر يک از دو کشور شود.

باراک اوباما، رئيس‌جمهوری ايالات متحده ماه گذشته در سخنرانی خود در پراگ، پايتخت جمهوری چک اظهار داشت که آمريکا به عنوان تنها کشوری که تاکنون از سلاح هسته‌ای استفاده کرده است مسئوليتی اخلاقی برای کاهش شمار اين گونه تسليحات دارد. وی در همين سخنرانی خود بارديگر تعهد آمريکا را به «پی‌جويی صلح و امنيت جهان بدون تسليحات هسته‌ای» خاطرنشان کرد.

با اين وجود نگرانی‌های موجود در مورد برنامه‌های هسته‌ای ايران و کره‌شمالی، رسيدن به هدفی که رئيس جمهوری آمريکا برمی‌شمارد را با مشکل مواجه خواهد کرد. از همين رو آقای اوباما در همين سخنرانی خود اين نکته را خاطرنشان ساخت که کاهش تسليحات هسته‌ای بايد با اقدامات سختگيرانه در تقابل با نقض‌کنندگان پيمان منع تکثير سلاح‌های هسته‌ای، کشورهايی مانند ايران و کره‌شمالی، همراه باشد.

در واکنش به خواست رئيس جمهوری آمريکا برای وجود جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای، ديميتری مدويديف، رئيس جمهوری روسيه، دوشنبه گذشته در هلسينکی، پايتخت فلاند، گفت که «توقعات جدی» برای خلع سلاح وجود دارد.

رئيس جمهوری روسيه بار ديگر اين نکته را مورد تأکيد قرار داد که توافقنامه نهايی نه تنها بايد در مورد کلاهک‌های هسته‌ای، بلکه بايد در برگيرنده موشک‌ها، زيردريايی‌هاو بمب‌‌افکن‌های حمل‌کننده بمب‌های هسته‌ای نيز بايد باشد.

آقای مدويديف همچنين اظهار داشت که رسيدن به توافقنامه بين دو طرف بايد در برگيرنده سيستم دفاع موشکی در اروپا هم باشد، اين در حالی است که واشنگتن اين دو مورد را دو موضع کاملاً متفاوت و مجزای از يکديگر می‌داند.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی در اين باره به نظر برخی تحليل‌گران مسائل روسيه اشاره می‌کند که بر اين باورند که مسکو مايل است روابطش با واشنگتن صرفاً بر پايه موضوعات مطرح بين دو طرف در خلال دوران جنگ سرد باشد و بدين ترتيب موضوعاتی مانند وضعيت حقوق بشر و امنيت انرژی اروپا در حاشيه قرار بگيرد.
XS
SM
MD
LG