لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

واکنش آمریکا به نامه معمر قذافی به باراک اوباما


وزیر امور خارجه ایالات متحده در واکنش به نامه معمر قذافی به باراک اوباما و درخواست وی مبنی بر پایان یافتن عملیات ناتو در لیبی، تأکید کرد که آقای قذافی باید ضمن پایان دادن به حملات نظامی خود، از قدرت کناره‌گیری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیلاری کلینتون روز چهارشنبه با اظهار این‌که «آقای قذافی می‌داند چکار باید بکند»، اظهار کرد که حکومت لیبی باید ضمن اعلام آتش بس، نیروهای خود را «از شهرهایی که با زور تسخیر کرده‌اند» خارج کند.

وی همچنین افزود که معمر قذافی باید از قدرت کناره گیری کرده و کشور لیبی را ترک کند.

این اظهارات پس از آن بیان شد که رهبر لیبی در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور ایالات متحده، از وی خواست تا به جنگ به گفته وی «ناعادلانه» در لیبی پایان دهد و از ناتو بخواهد تا در امور داخلی این کشور مداخله نکند.

در این نامه که مورخ ۱۶ فروردین است و آسوشیتد پرس آن را به طور کامل منتشر کرده، معمر قذافی باراک اوباما را «فرزند ما» خطاب کرده و از وی خواسته است تا به عنوان «رئیس جمهور قوی‌ترین قدرت امروزی جهان» و به خاطر «همکاری اقتصادی و امنیتی» به جنگ «ناعادلانه» ناتو علیه مردم «کشور در حال توسعه» لیبی پایان دهد.

معمر قذافی در این نامه که با اشتباهات املایی و نوشتاری همراه است همچنین گفته است که ایمان دارد آقای اوباما «شجاعت لغو این اقدام نادرست و اشتباه را دارد» و افزوده است: «همانطور که شما هم می‌دانید، دموکراسی خوب و ساخت جامعه مدنی از طریق موشک‌ها و هواپیما و حمایت از اعضای مسلح القائده در بنغازی به دست نمی‌آید.»

آقای قذافی که بیش از چهار دهه رهبری لیبی را بر عهده دارد همچنین با اظهار این‌که ناتو باید از مداخله در امور داخلی لیبی دست بکشد، گفته است: «لیبی باید در چارچوب اتحادیه آفریقا به مردم لیبی واگذار شود.»

وی که در پایان نامه خود را «رهبر انقلاب» نامیده، مشکلات حال حاضر لیبی را مداخله «سیاسی و نظامی» ناتو عنوان کرده و افزوده است که اقدامات «گروه‌های القائده که در برخی از شهرها مسلح هستند» موجب شده است که «مردم نتوانند به زندگی عادی خود باز‌گردند».

معمر قذافی در حالی خواستار پایان یافتن عملیات ناتو در لیبی شده است که در تاریخ ۱۲ فروردین شورشیان لیبی پیشنهاد کردند تا درباره برقراری آتش‌بس با حکومت لیبی به پای میز مذاکره بنشینند، اما دولت لیبی این پیشنهاد را رد کرد و آن را «جنون آمیز» نامید.
XS
SM
MD
LG