لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

راشد غنوشی، رهبر حزب اسلامی «النهضه» به تونس بازگشت


راشد غنوشی ۶۹ ساله (راست وسط) در میان هوادارانش در فرودگاه تونس
راشد غنوشی ۶۹ ساله (راست وسط) در میان هوادارانش در فرودگاه تونس
راشد الغنوشی، رهبر حزب اسلامی «النهضه» تونس، روز یکشنبه، پس از بیش از بیست سال تبعید، وارد تونس شد و در فرودگاه مورد استقبال هزاران نفر از حامیانش قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری‌های خارجی، آقای غنوشی در حالی که فریاد «الله اکبر» سر داده بود به میان هوادارنش رفت. حامیان آقای غنوشی که با قرآن، گل و شاخه‌های زیتون به استقبال وی رفته بودند نیز هنگام ورود شعارهایی در حمایت از آقای غنوشی و حزب «النهضه» سر دادند.

فعالیت حزب اسلامی «النهضه» در دوران حکومت زین العابدین بن‌علی غیرقانونی اعلام شده بود و آقای غنوشی در فرودگاه به خبرنگاران گفت اکنون سعی خواهد کرد که این حزب را به طور رسمی به ثبت برساند.

آقای غنوشی که از سال ۱۹۸۹ در لندن به سر می‌برد، روز شنبه پیش از ترک لندن به خبرگزاری رویترز گفت که حزب وی برای ایجاد «سیستم دمکراتیک» و برقراری «عدالت اجتماعی» در تونس تلاش خواهد کرد.

وی تأکید کرد که حزب «النهضه» با حضورش در تونس سعی خواهد کرد تا کشور از سیستم «تک حزبی» فاصله بگیرد و احزاب دیگر نیز به دور از سرکوب در کشور قادر به فعالیت باشند.

آقای غنوشی علیرغم تأکید بر حضور حزبش در فعالیت‌های سیاسی آینده تونس اعلام کرده است که قصد ندارد برای انتخابات ریاست جمهوری تونس خود را نامزد کند.

رهبر حزب «النهضه» در حالی به تونس بازگشته است که پیشتر و به دنبال فرار بن علی از تونس در پی «انقلاب یاس»، دولت ائتلافی جدید همچنان احزاب اسلامی تونس را غیرقانونی اعلام کردند.

محمد الغنوشی، نخست وزیر تونس در مورد رهبر حزب «النهضه» گفته بود که آقای غنوشی از سوی دادگاه تونس به حبس ابد محکوم شده است و تا زمانی که مورد عفو واقع نشود نمی‌تواند به تونس بازگردد.

با اینحال روز یکشنبه هزاران نفر از حامیان آقای غنوشی که نگران آن بودند که آقای غنوشی در بدو ورود به تونس دستگیر شود، در فرودگاه گرد آمده و با وی دیدار کردند.

هشدار حامیان سکولاریسم نسبت به گسترش «بنیاد گرایی اسلامی»

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که روز یکشنبه در کنار هزاران نفر از حامیان آقای غنوشی، ده‌ها نفر از حامیان حکومت غیر دینی نیز در فرودگاه حضور داشتند که با در دست داشتن پلاکاردهایی نسبت به شدت گرفتن «بنیادگرایی اسلامی» در تونس هشدار می‌دادند.

این افراد با شعارهایی نظیر «نه به اسلام‌گرایی، نه به حکومت روحانیان، نه به شریعت و نه به حماقت» مخالفت خود با این حزب را اعلام کردند.

این در حالی است حامیان «النهضه» نیز با در دست داشتن پلاکاردهایی با شعارهایی نظیر «نه به افراط گرایی، بله به اسلام میانه‌رو» به استقبال آقای غنوشی رفته بودند.

یکی از حامیان «النهضه» در این زمینه به خبرگزاری رویترز گفت: «ما حکومت اسلامی نمی‌خواهیم، ما یک حکومت دموکراتیک می‌خواهیم.»

رویترز می‌نویسد که کارشناسان اسلام سیاسی، حزب «النهضه» را یکی از میانه‌روترین احزاب در میان گروه‌های اسلامی می‌دانند.

آقای غنوشی ۶۹ ساله، که از سال ۱۹۸۹ مجبور به ترک تونس شده بود و در لندن زندگی می‌کرد روز شنبه پیش از ترک لندن به خبرگزاری رویترز گفت که حزب وی برای ایجاد یک «سیستم دموکراتیک» و برقراری «عدالت اجتماعی» در تونس تلاش خواهد کرد.

وی تأکید کرد که حزب «النهضه» با حضورش در تونس سعی خواهد کرد تا کشور از سیستم «تک حزبی» فاصله بگیرد و احزاب دیگر نیز به دور از سرکوب در کشور قادر به فعالیت باشند.

قرار بر این است که حزب النهضه در انتخابات آینده تونس که هنوز زمان برگزاری آن مشخص نیست شرکت کند. با این حال آقای غنوشی اعلام کرده است که خود را برای ریاست جمهوری نامزد نخواهد کرد.

راشد الغنوشی در سال ۱۹۸۹ و پس از آزادی از زندان به لندن رفت. وی در سال ۱۹۹۱ به صورت غیابی از سوی دادگاه تونس به حبس ابد محکوم شد.

کشور تونس از زمان استقلالش از فرانسه در سال ۱۹۵۶ بر حکومت غیردینی تأکید داشته و حبیب بورقیبه، نخستین رئیس‌جمهور تونس اسلام را تهدیدی برای کشور می‌دانست.

زین‌العابدین بن‌علی نیز اگرچه پس از روی کار آمدن در سال ۱۹۸۷ تا حدی از محدودیت‌های اعمال شده بر‌ فعالیت‌ احزاب اسلامی کاست، دو سال پس از آن به شدت با آنها به مقابله پرداخت.
XS
SM
MD
LG