لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۱

افزایش دوباره قیمت ارز آزاد؛ دلار به ۱۲۴۵ تومان رسید


در حالی که بانک مرکزی هفته گذشته با افزایش عمدی نرخ انواع ارز، وعده تک نرخی کردن قیمت ارز را داده بود، گزارش‌ها حاکی از افزایش دوباره قیمت دلار و یورو در بازار آزاد تهران و همچنین افزایش اختلاف قیمت ارز دولتی و آزاد است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نرخ دلار آزاد روز دوشنبه در بازار آزاد تهران به مرز ۱۲۴۵ و قیمت هر یورو نیز به ۱۸۰۰ تومان رسیده است. در عین حال قیمت دلار و یورو به نرخ رسمی در همین روز از سوی بانک مرکزی به ترتیب ۱۱۷۲ و ۱۶۸۰ تومان اعلام شده است.

این در حالی است که هفته گذشته، بانک مرکزی در عرض یک روز با افزایش ۱۲ درصدی نرخ دلار، بهای هر دلار را از ۱۰۵۷ به ۱۱۷۱ تومان افزایش داده بود تا به گفته آن، نرخ دلار آزاد و دولتی را یکسان کند که متعاقب آن بهای دلار آزاد به ۱۲۱۵ تومان رسید.

با این‌حال روز دوشنبه بار دیگر قیمت دلار در بازار آزاد تهران از ۱۲۱۵ به ۱۲۴۵ تومان افزایش یافت که بیانگر اختلاف قیمت ارز دولتی و آزاد در حدود ۷۳ تومان است.

همزمان با افزایش دوباره قیمت ارز در بازار آزاد، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای کاهش آثار و تبعات نوسانات نرخ ارز خبر داده است.

محمد نهاوندیان در این خصوص تأکید کرده که این کارگروه که «با مسئولیت بانک مرکزی و حضور نمایندگان اتاق‌های بازرگان و دستگاه‌های مسئول، به ویژه وزارتخانه های اقتصاد و بازرگانی» تشکیل شده، در تلاش است تا «آثار و تبعات نوسانات نرخ ارز» را کاهش دهد و نگرانی‌های فعالان اقتصادی را در این خصوص رفع و در بازار ارز آرامش ایجاد کند.

افزایش قیمت ارز در بازار آزاد در حالی صورت گرفته که محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، اوایل خردادماه در واکنش به افزایش قیمت پول‌های خارجی در بازار آزاد ارز تهران، اعلام کرده بود که این بانک برای کاهش قیمت دلار هر هفته دو میلیارد دلار به بازار تزریق خواهد کرد.

آقای بهمنی آن زمان با اشاره این که قیمت‌ها در بازار ارز ایران گاهی «به صورت کاذب» افزایش می‌یابد گفته بود که نهاد تحت امرش در این مواقع دلار را «بیشتر و سریع‌تر» به بازار تزریق می‌کند تا «بازار به وضعیت عادی بازگردد».
XS
SM
MD
LG