لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

دومین حضور مبارک در دادگاه برای رسیدگی به اتهام کشتار و فساد مالی


تصویری برگرفته از تلویزیون رسمی مصر که حسنی مبارک را در حال انتقال به ساختمان دادگاه نشان می‌دهد
تصویری برگرفته از تلویزیون رسمی مصر که حسنی مبارک را در حال انتقال به ساختمان دادگاه نشان می‌دهد
دومین جلسه رسیدگی به اتهامات حسنی مبارک و دو فرزندش روز دوشنبه در قاهره آغاز شد و بار دیگر حسنی مبارک خوابیده بر روی برانکارد در دادگاه حضور پیدا کرد. کشتار معترضان و فساد مالی از جمله اتهامات متوجه مبارک و فرزندان اوست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قرار بر این است که در این جلسه دادگاه محمد حسین طنطاوی، رئیس شورای عالی نیروهای مسلح، در جایگاه شهود حاضر شود و در خصوص اتهام صدور فرمان کشتار معترضان که متوجه حسنی مبارک است به توضیح بپردازد. این اتهام می‌تواند حکم اعدام برای آقای مبارک به همراه داشته باشد.

این جلسه در حالی در دانشکده پلیس قاهره در حال برگزاری است که صدها پلیس ضد شورش اطراف ساختمان دادگاه را احاطه کرده‌اند و جماعتی از حامیان حسنی مبارک نیز در نزدیکی این ساختمان جمع شده‌اند.

دومین جلسه محاکمه حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:45 0:00


حسنی مبارک ۸۳ ساله و دو فرزندش، علاءالدین و جمال‌الدین نخستین بار دوازدهم مردادماه در این دادگاه حاضر شدند و از جمله به نقش داشتن در کشتار معترضان و فساد مالی متهم شدند و هر سه تن این اتهامات را رد کردند.

قرار بر این است آقای طنطاوی، که حال ریاست شورای عالی نیروهای مسلح مصر را برعهده دارد و در دولت مبارک نیز برای دو دهه وزیر دفاع مصر بود، در این جلسه حاضر شود و در مورد نقش مبارک در سرکوب معترضان توضیح دهد.

به نوشته رویترز اظهارات آقای طنطاوی می‌تواند در صدور حکم دادگاه علیه حسنی مبارک ۸۳ ساله نقش تعیین کننده داشته باشد.

یکی از وکلای مدافع این پرونده به خبرگزاری رویترز گفته است که بر اساس اظهارات آقای طنطاوی دادگاه مشخص می‌کند که آیا آقای مبارک فرمان گشودن آتش به روی معترضان را صادر کرده، یا اینکه حبیب‌العدلی، وزیر کشور پیشین در این زمینه مستقل عمل کرده است.

آقای عدلی تا این لحظه از بررسی پرونده‌اش، به اتهام فساد مالی به ۱۲ سال زندان محکوم شده است و قرار بر این است که جلسه بعدی رسیدگی به اتهامات وی و شش تن از معاونانش در تاریخ ۱۴ شهریورماه برگزار شود.

در جریان ناآرامی‌های ۱۸ روزه مصر که در نهایت به سقوط دولت حسنی مبارک انجامید، حدود ۸۵۰ تن کشته و بیش از شش هزار تن زخمی شدند.

حسنی مبارک، که از ماه آوریل به خاطر مشکلات قلبی در بیمارستانی در شرم‌الشیخ بستری است، ۲۲ بهمن ماه و پس از ۳۰ سال حکومت بلامنازع و در پی اعترا‌ض‌های مردمی، از قدرت کناره ‌گرفت.
XS
SM
MD
LG