لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

پیروزی سرخپوشان مخالف دولت در انتخابات پارلمانی تایلند


یینگلاک شیناوات ۴۴ ساله، نخستین زن تایلندی خواهد بود که به مقام نخست وزیری خواهد رسید.
یینگلاک شیناوات ۴۴ ساله، نخستین زن تایلندی خواهد بود که به مقام نخست وزیری خواهد رسید.
نتایج انتخابات پارلمانی تایلند حاکی است که حزب اپوزیسیون «برای تایلندی‌ها» در رای گیری روز یکشنبه حائز اکثریت آرا شده و یینگلاک شیناوات، خواهر نخست وزیر برکنار شده تایلند، به عنوان نخستین زن در تاریخ این کشور به نخست وزیری خواهد رسید.

به گزارش آسوشیتد پرس، سرخپوشان حزب «برای تایلندی‌ها» موفق شدند در انتخابات روز یکشنبه ۲۶۵ کرسی از ۵۰۰ کرسی مجلس سفلای تایلند را به خود اختصاص دهند و این در حالی است که این حزب اعلام کرده است با تشکیل دولت ائتلافی پنج حزبی، تعداد کرسی‌های خود را به ۲۹۹ عدد افزایش خواهد داد.

با این نتیجه، یینگلاک شیناوات ۴۴ ساله، رهبر این حزب و خواهر تاکسین شیناوات، نخست وزیر سابق تایلند که در سال ۲۰۰۶ با کودتای نظامی از سمت خود برکنار شد، نخستین زنی خواهد بود که در این کشور به مقام نخست وزیری خواهد رسید.

در انتخابات روز یکشنبه، حزب حاکم دموکراتیک‌ ۱۵۹ کرسی مجلس را به خود اختصاص داد و به این ترتیب آبهیسیت وجاجیوا، نخست وزیر سابق تایلند، با قبول شکست خود در انتخابات روز دوشنبه دفتر نخست وزیری را ترک کرد.

حزب «برای تایلندی‌ها» در حالی پیروز انتخابات اعلام شده‌ که یکسال پیش، حامیان این حزب که در حمایت از تاکسین شیناوات به خیابان‌ها آمده بودند، از سوی حکومت به شدت سرکوب شدند و این سرکوب یکی از خشونت‌بارترین سرکوب‌های ۲۰ ساله گذشته تایلند را رقم زد.

این‌بار اما حامیان حزب «برای تایلندی‌ها» پیروز عرصه رقابت بودند و ارتش این کشور نیز روز دوشنبه پیروزی حزب خانم شیناوات را به رسمیت شناخت و اعلام کرد که مانعی بر سر تشکیل دولت از سوی سرخپوشان ایجاد نخواهد کرد.

یینگلاک شیناوات، جوانترین خواهر تاکسین شیناوات، شامگاه یکشنبه، ضمن ابراز خرسندی از پیروزی حزبش در انتخابات، اعلام کرد که برای برقراری اتحاد و آشتی در تایلند، باید تلاش کرد.

خانم شیناوات دارای مدرک فوق لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه‌های تایلند و آمریکا است و تا کنون هیچ منصب دولتی بر عهده نداشته است، اما فرزند نهم خانواده‌ای به شدت سیاسی است.

برادرش تاکسین، از ثروتمندان عرصه ارتباطات و مخابرات است. او در سال ۲۰۰۱ با رای بسیار بالایی، پیروز انتخابات شد و اولین نخست‌وزیر تایلند بود که دوره چهار ساله اش را به پایان رساند.

او در سال ۲۰۰۵ بار دیگر برای احراز سمت نخست وزیری انتخاب شد، اما با افزایش اتهام فساد علیه او و آغاز اعتراضات خیابانی و کودتای نظامی در سال ۲۰۰۶ از کار برکنار شد و در حال حاضر در تبعیدی خود خواسته در دبی به سر می‌برد.

انتخابات روز یکشنبه، بیست و ششمین انتخابات تایلند، از زمان برقراری دموکراسی در این کشور در سال ۱۹۳۲ میلادی بود؛ اگر چه این دموکراسی، بسیار متزلزل است و دولت‌های مختلف در تایلند تا کنون با ۱۸ مورد کودتای نظامی روبه‌رو شده‌اند.
XS
SM
MD
LG