لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

تأکید رئیس جمهور انتخابی ساحل عاج بر لزوم استفاده از گزینه نظامی


حسن وتارا از سوی کمیته مستقل انتخابات ساحل عاج به عنوان رئیس جمهور این کشور معرفی و از سوی جامعه بین‌الملل نیز به رسمیت شناخته شده است.
حسن وتارا از سوی کمیته مستقل انتخابات ساحل عاج به عنوان رئیس جمهور این کشور معرفی و از سوی جامعه بین‌الملل نیز به رسمیت شناخته شده است.
در حالی که سازمان ملل افزایش نیروهای حافظ صلح در ساحل عاج را در دست بررسی دارد، حسن وتارا که از سوی سازمان ملل به عنوان رئیس جمهور انتخابی ساحل عاج شناخته شده اعلام کرده است که گزینه نظامی تنها راه برای به زیر کشیدن لوران باگبو از قدرت است.

به گزارش خبرگزاری‌های خارجی،‌ حسن وتارا، روز پنجشنبه، در یک گفت‌و‌گوی رادیویی اعلام کرد که حمله نظامی ۱۵ کشور عضو «جماعت اقتصادی کشورهای آفریقای غربی» تنها راه حل برای حل ناآرامی‌های پس از انتخابات در ساحل عاج و واگذاری قدرت به اوست و این در حالی است که این ۱۵ کشور اعلام کرده‌اند که راه حل نظامی،‌ آخرین راه حلی خواهد بود که در پیش خواهند گرفت.

وی در ادامه لوران باگبو را مسئول خشونت‌های پیش از انتخابات دانست و با اشاره به اینکه برای این اظهارات شواهدی دارد، افزود: «دستان لوران باگبو به خون آلوده است. او فرمان کشتار شهروندان به وسیله عوامل خارجی را صادر کرده است.»

آقای وتارا که در حال حاضر در هتلی در ابوجا، پایتخت این کشور به سر می‌برد و از سوی ۸۰۰ نیروی حافظ صلح سازمان ملل حفاظت می‌شود، همچنین اظهار کرد که با ارسال نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل، خواهان آن شده است که دادگاه جنایی بین‌المللی برای بررسی وضعیت ساحل عاج، یک گروه تحقیق به این کشور بفرستند و افزود که به وی گفته شده است که این کار در چند روز آینده انجام خواهد شد.

در عین حال رئیس نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد که از شورای امنیت خواسته است تا هزار تا دو هزار نیروی حافظ صلح دیگر به این منطقه ارسال کنند. این نیروها مجاز به مداخله نظامی نخواهند بود و تنها به حفظ امنیت می‌پردازند.

لوران باگبو پیش از این اعلام کرده بود که حدود ۹ هزار و ۸۰۰ صلح‌بانی که از زمان جنگ داخلی ساحل عاج در سال‌ ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ در این کشور مستقر هستند باید ساحل عاج را ترک کنند.

به دنبال برگزاری انتخابات در ساحل عاج در تاریخ ۷ آذرماه، کمیسیون مستقل انتخابات این کشور، حسن وتارا را پیروز این انتخابات دانست، با این حال شورای قانون اساسی این کشور نتایج اعلام شده را رد و لوران باگبو را بار دیگر به عنوان رئیس جمهور معرفی کرد.

این در حالی است که در حال حاضر سازمان ملل، اتحادیه آفریقا، جماعت اقتصادی کشورهای آفریقای غربی» و برخی دیگر از قدرت‌های جهان، حسن وتارا را به عنوان رئیس جمهور این کشور به رسمیت شناخته‌اند.

به دنبال عدم تفاهم بر سر نتایج انتخابات، این اختلافات به خشونت کشیده شد و سازمان ملل با ارائه آماری گزارش کرد که در حوادث پس از انتخابات ساحل عاج دستکم ۱۷۳ نفر کشته، ۴۷۱ نفر دستگیر، ۲۴ نفر ناپدید و ۹۰ نفر شکنجه شده‌اند.

به دنبال این ناآرامی‌ها، ۱۵ کشور آفریقای غربی با باز گذاشتن در مذاکره میان آقای وتارا و باگبو اعلام کردند که در صورت به نتیجه نرسیدن این مذاکرات و کنار نکشیدن باگبو از قدرت تا پایان ماه ژانویه، از راه حل نظامی استفاده خواهد کرد.

این در حالی است که آقای باگبو پیش از این گفته بود که حاضر به مذاکره است، اما حسن وتارا با رد این پیشنهاد، راه حل نظامی را تنها گزینه ممکن اعلام کرده است.

لوران باگبو از سال ۲۰۰۰ قدرت را در ساحل عاج در دست دارد و اگرچه دوران ریاست جمهوری‌اش به صورت قانونی در سال ۲۰۰۵ به پایان رسیده، همچنان عهده‌دار این سمت است.
XS
SM
MD
LG