لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۷

تست موشکی در پاکستان پس از پرتاب آزمایشی موشک هند


عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.
ارتش پاکستان روز چهارشنبه، ششم اردیبهشت، و کمتر از یک هفته پس از آن که هند موشک قاره‌پیمای خود را آزمایش کرد، یک موشک بالیستیک میان‌برد با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این موشک که به گفته ارتش پاکستان قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و کلاهک‌های معمولی را دارد، روز چهارشنبه در اقیانوس هند فرود آمده است که به دنبال این آزمایش، فرمانده ارتش پاکستان که نظارت بر این پرتاب را بر عهده داشت دقت بالای این موشک را به مهندسان و کارشناسان دست‌اندرکار ساخت این موشک تبریک گفته است.

اسلام‌آباد تاکنون چندین بار موشک‌های خود را به صورت آزمایشی پرتاب کرده‌ است که آخرین آزمایش موشکی حدود یک ماه پیش صورت گرفت.

برد دقیق موشک میان‌برد اخیر پاکستان مشخص نیست، اما طلعت مسعود، تحلیل‌گر نظامی و از فرماندهان بازنشسته پاکستان، به خبرگزاری فرانسه گفته است که این موشک می‌تواند اهدافی را در فاصله دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار متری هدف قرار دهد، بردی که تقریبا اکثر نقاط هند را در بر می‌گیرد.

پاکستان در حالی روز چهارشنبه این موشک را آزمایش کرد که کمتر از یک هفته پیش هند موشک قاره‌پیمایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرد.

موشک هند قابلیت حمل یک تن کلاهک هسته‌ای را دارد و برد آن چین و اروپای شرقی را در بر می‌گیرد.

طلعت مسعود به خبرگزاری فرانسه گفته است که برنامه موشکی اخیر پاکستان با محوریت هند است،‌ حال آن که برنامه موشکی هند، چین را محور خود قرار داده است.

هند و پاکستان از زمان استقلال از بریتانیا در سال ۱۹۴۷ تاکنون، درگیر سه جنگ بزرگ با یکدیگر شده‌اند.

هر دو کشور از سال ۱۹۹۸ که قابلیت هسته‌ای خود را به جهان اعلام کردند، چندین آزمایش موشکی ترتیب داده‌اند.

زرادخانه هسته‌ای پاکستان دارای موشک‌های برد کوتاه، متوسط و بلند است.

در عین حال سال گذشته ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا حاکی از آن بود که تعداد تسلیحات هسته‌ای پاکستان به ۹۰ تا ۱۱۰ عدد رسیده است و تحلیل‌گران معتقدند که زرادخانه این متحد استراتژیک ایالات متحده سریع‌تر از هر کشور دیگری در حال گسترش است.
XS
SM
MD
LG