لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۶

«پنتاگون می‌گوید آمریکا می‌تواند سه‌هفته‌ای ایران را درهم بشکند»


در حالی که در این مدت احتمال حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران بارها از سوی غرب مطرح شده است، گزارش‌ها حاکی است که وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، معتقد است آمریکا می‌تواند در عرض سه هفته صف نظامی ایران را درهم بشکند.

به گزارش روزنامه واشینگتن پست، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در حال حاضر ایجاد تغییراتی در برنامه‌های جنگی خود را در دست بحث دارد و در این میان مسئله «احتمال» حمله به ایران یکی از مهم‌ترین سناریوهای مورد مطالعه این وزارتخانه است.

به گفته یکی از منابع دفاعی آمریکا، فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده معتقد است که در صورت وقوع جنگ با ایران، آمریکا قادر است از طریق حمله هوایی و دریایی، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را به طور کامل متلاشی کند یا به طرز قابل ملاحظه‌ای در هم بشکند.

اظهارات این منبع دفاعی در حالی مطرح شده است که تی جی تیلور، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، که بر عملیات نظامی در خلیج فارس نظارت دارد، می‌گوید که در حال حاضر برنامه‌ریزی برای جنگ مورد بحث این فرماندهی نیست.

وی به این روزنامه گفته است که این مرکز تمامی احتمالات و امکانات را مد نظر دارد و افزوده است که این فرماندهی رهنمودهای خود را از وزارت دفاع و مقام‌های بالادست واشینگتن دریافت و متعاقب آن عمل می‌کند.

واشینگتن پست تأکید کرده است که در حال حاضر پنتاگون در حال ارسال گام به گام تجهیزات نظامی به منطقه خلیج فارس است.

به گفته این روزنامه، هم اکنون دو ناو هواپیمابر آمریکا در این منطقه مستقر است و آمریکا در صدد افزایش شمار کشتی‌های مین‌یاب و هلی‌کوپترهای حاضر در خلیج فارس است.

در عین حال اوایل اردیبهشت‌ماه رسانه‌های آمریکایی از استقرار چندین فروند از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های اف- ۲۲ در امارات و در نزدیکی مرزهای ایران خبر دادند.

ایران استقرار این جنگنده‌ها در امارات را اقدامی «مضر» خوانده است که «امنیت» منطقه را برهم خواهد زد.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی‌ است و همواره تأکید کرده است که در صورت شکست دیپلماسی برای حل مسئله هسته‌ای ایران، حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران به عنوان یک گزینه مطرح است.

ایران در مقابل همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده و در عین حال هشدار داده است هر نوع تعرض نظامی به مرزهای ایران را بی پاسخ نخواهد گذاشت.
XS
SM
MD
LG