لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۰

رفسنجانی: در حال حاضر نظام جمهوری اسلامی و خامنه ای جایگزینی ندارند


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی می‌گوید که در وضعیت کنونی کشور، جایگزینی برای نظام و آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، نمی‌شناسد. وی همچنین ایجاد اعتماد متقابل میان مردم و نظام و پس از آن برگزاری انتخابات آزاد را راه خروج از مشکلات سیاسی دانسته است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز سه‌شنبه در دیدار با اعضای انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز با بیان اینکه در وضعیت کنونی «بدیلی برای نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه و نیز شخص آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان ولی فقیه» نمی‌شناسد، گفت: «معتقدم اعتماد متقابل میان مردم، فعالان سیاسی و رسانه‌ای با نظام، کارگشا و حلال مشکلات خواهد بود.»

اکبر هاشمی رفسنجانی که تا پیش از وقایع انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸، از معتمدین نظام بود و همواره نقش کلیدی در ساختار جمهوری اسلامی داشت، از زمان انتخابات بحث برانگیز ۸۸ و انتقاد از ناآرامی‌ها و شرایط کشور، بارها از جانب بسیاری از اصولگرایان نظام مورد انتقاد قرار گرفته است.

وی تا کنون بارها توصیه کرده‌است که نظام جمهوری‌ اسلامی، اعتماد از بین رفته مردم را به آن‌ها بازگرداند و واقعیت‌ها را بازگو کند.

اکبر هاشمی رفسنجانی اگرچه در اظهارات روز سه‌شنبه اعلام کرده است که شخصا جایگزینی برای نظام و آیت‌الله خامنه‌ای نمی شناسد، اما آذر ماه ۸۸ تأکید کرده بود که «اگر مردم ما را بخواهند حکومت می‌کنیم و اگر نخواهند می‌رویم».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز سه‌شنبه علاوه بر تأکید بر برقراری اعتماد متقابل، تصریح کرد که در مراحل بعدی «برگزاری انتخابات آزاد مجلس و ریاست جمهوری» با حضور تمامی جناح‌های و افراد «معتقد به نظام و قانون اساسی» می‌تواند به خروج از وضعیت سیاسی کنونی کمک کند.

وی در ادامه این جلسه همچنین تاکید کرد که هیچ‌گاه در تحولات اخیر کشور سکوت نکرده و افزود: «همواره حرفم را زده و می‌زنم، اما بنای دعوا و تشدید اختلاف ندارم، چرا که تشنج، اختلاف و درگیری را... مضر به حال نظام و کشور می‌دانم.»

وی همچنین ارتباط خود با رهبر جمهوری اسلامی را «بسیار خوب و همدلانه» عنوان کرده و گفت که همواره سعی دارد در صورت بروز اختلاف سلیقه، از طریق رایزنی مسائل را با آیت‌الله خامنه‌ای حل کند.

وی با این حال تأکید کرد که در نهایت «تابع» نظر رهبری است و افزود که برقراری وحدت و همبستگی در کشور «تنها» از عهده رهبر جمهوری اسلامی بر می‌آید.

هادی خامنه‌ای: «مخالفان با اصلاحات با مصالح مردم مخالفند»

روز سه‌شنبه همچنین حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای، برادر رهبر جمهوری اسلامی، نیز با بیان اینکه حذف یک جریان و اندیشه سیاسی «به هیچ وجه» امکان‌پذیر نیست، گفت: «جریان اصلاح‌طلبی نیز به این دلیل که یک جریان فکری- فرهنگی است، قابل حذف کردن نیست و راه اصلاح‌طلبی ماندنی است.»

دبیر کل مجمع نیروهای خط امام، مخالفان با اصلاح‌طلبی را دو گروه دانست و تصریح کرد: «گروه اندکی که با اصلاحات مخالفند، در حقیقت با مصالح مردم مخالفند و ریشه آن، زیاده‌خواهی و فزون طلبی آن‌ها است. مخالفت عده‌ای دیگر با اصلاحات، به این دلیل است که از جریان اصلاح طلبی شناخت واقعی ندارند و تحت تأثیر تبلیغات دروغ و تهمت‌ها قرار دارند.»

وی در ادامه اظهار کرد که در سال‌های اخیر «چندین هزار ساعت» علیه جریان اصلاح‌طلبی سخن پراکنی شده و «تهمت‌های شگفت‌انگیزی» به اصلاح‌طلبان و منتقدان زده شده، «ولی هیچ‌گاه مجال پاسخگویی به آن‌ها ایجاد نشده است».

حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای ضمن ذکر این‌مطلب، با اشاره به انتخابات اسفند‌ماه مجلس، گفت: «با این‌حال چگونه می‌توان انتظار داشت که (اصلاح‌طلبان) در انتخابات شرکت کنند؟ اگر جریان رقیب معتقد به برگزاری یک انتخاب عادلانه است، باید خیلی پیش از این فرصت را آماده می‌کرد.»

برادر آیت الله خامنه‌ای با اعلام اینکه فراهم شدن «ابتدایی‌ترین» شرایط برای برگزاری انتخابات عادلانه «حق ما است و نه شرط ما»، افزود: «کسانی که با این مقدمات مخالفند، صراحتا و شجاعانه بیان کنند که جبهه اصلاحات و خط امام حق شرکت در انتخابات را ندارند.»
XS
SM
MD
LG