لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰

جلسه اضطراری شورای امنیت درباره ناآرامی‌های اخیر کوزوو


استقرار نیروهای ناتو در مناطق مرزی شمال کوزوو
استقرار نیروهای ناتو در مناطق مرزی شمال کوزوو
شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه، برای گفت‌و‌گو در مورد تنش‌ها و خشونت‌های اخیر پیش آمده میان آلبانیایی‌ها و صرب‌های شمال کوزوو، در نیویورک جلسه‌ اضطراری تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، اعضای شورای امنیت پس از آن تصمیم به تشکیل جلسه اضطراری گرفته‌اند که درگیری میان صرب‌های ساکن کوزوو و آلبانیایی‌های این منطقه بر سر در اختیار گرفتن کنترل پاسگاه‌های مرز‌های شمالی کوزوو بالا گرفت.

درگیری‌ها در مناطق شمالی کوزوو از زمانی آغاز شد که در تاریخ سوم مرداد دولت کوزوو به منظور جلوگیری از ورود کالاهای صربستان به منطقه خودمختار کوزوو، نیروهای آلبانیایی را روانه پاسگاه‌های مرزی شمال کوزوو کرد. این منطقه در کنترل پلیس محلی صرب‌تبار است.

حرکت پلیس کوزوو به سمت پاسگاه‌ها مرزی شمال کوزوو با مقاومت صرب‌های این منطقه روبه‌رو شد و در این میان یک سرباز آلبانیایی بر اثر انفجار نارنجک دست‌ساز کشته شد.

پس از آن و روز چهارشنبه، ۵ مرداد، حدود ۵۰ صرب که صورت‌های خود را پوشانده بودند به این منطقه مرزی حمله کردند، یک ساختمان را تخریب کردند و با پرتاب کوکتل مولوتف برخی ساختمان‌ها را به آتش کشیدند.

در حال حاضر صلح‌بانان ناتو کنترل این پاسگاه‌ها را در دست گرفته‌اند.

به دنبال این وقایع هاشم تاچی، اقدامات صرب‌های ساکن مناطق شمالی کوزوو را محکوم کرد و دولت صربستان را متهم کرد که به این خشونت‌ها دامن می‌زند.

اما گوران بوگدانویچ، وزیر امور منطقه کوزوو در کابینه صربستان، ضمن محکوم کردن خشونت‌های صورت گرفته در شمال کوزوو، تأکید کرده است که این اقدام از سوی «گروه‌های افراطی و بزهکار» صورت گرفته است.

در عین حال سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده‌است که اقدام دولت کوزوو بدون مشورت با اتحادیه اروپا و سایر مقام‌های بین‌المللی صورت گرفته است.

تلاش دولت کوزوو برای در دست گرفتن کنترل این پاسگاه‌ها در واکنش به تحریم کالاهای کوزوو از سوی دولت صربستان صورت گرفت.

پس از اعلام استقلال کوزوو از صربستان در سال ۲۰۰۸، بلگراد ورود کالاهای کوزوو به صربستان را تحریم کرد که در واکنش به تداوم این تحریم، دولت کوزوو نیز این‌بار قصد داشت با در اختیار گرفتن پاسگاه‌های مرز شمالی خود، از ورود کالاهای صرب به کوزوو خودداری کند.

اکثریت جمعیت کوزوو را آلبانیایی‌تباران تشکیل می‌دهند و بلگراد از سال ۱۹۹۹و پس از حمله ناتو به صربستان به منظور جلوگیری از کشتار ساکنان آلبانیایی تبار کوزوو به دست دولت صربستان، کنترل این منطقه را از دست داد.

از زمان اعلام استقلال کوزوو از صربستان، از ۱۹۳ عضو سازمان ملل متحد، ۷۷ کشور، استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته‌اند.

این در حالی است که صربستان این استقلال را نپذیرفته و کوزوو را همچنان بخشی از صربستان می‌داند.
XS
SM
MD
LG