لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

سازمان ملل: حدود نیمی از جمعیت سومالی از قحطی رنج می‌برند


سازمان ملل روز چهارشنبه به طور رسمی وقوع قحطی ناشی از خشکسالی در برخی از مناطق جنوبی سومالی را تأیید و اعلام کرد که در حال حاضر حدود نیمی از مردم سومالی در وضعیت بحران قرار دارند و از کمبود مواد غذایی رنج می‌برند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، مارک بودن، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل، روز چهارشنبه با اعلام این خبر گفت در حال حاضر ۳.۷ میلیون سومالیایی بر اثر قحطی در وضعیت بحران به سر می‌برند که از این رقم ۲.۸ میلیون تن در جنوب سومالی ساکن هستند.

به دنبال وقوع خشکسالی شدید در سومالی که بدترین خشکسالی این کشور در ۶۰ سال گذشته به شمار می‌رود، برداشت محصول در این کشور دچار کاهش شدید شد و قیمت مواد غذایی نیز افزایش چشمگیری یافت.

مارک بودن روز چهارشنبه هشدار داد در صورتی که هم‌اکنون در مورد کمبود مواد غذایی در سومالی اقدامی صورت نگیرد، «ظرف دو‌ ماه» تمامی مناطق جنوبی سومالی بر اثر کمبود محصول و شیوع بیماری‌های عفونی دچار قطحی می‌شود.

بر اساس گزارش سازمان ملل، قحطی اخیر سومالی موجب خواهد شد که میزان شیوع سوء تغذیه حاد در سومالی از مرز ۳۰ درصد بگذرد و میزان تلفات در روز نیز به دو تن از هر ۱۰ هزار نفر افزایش یابد.

سازمان ملل همچنین اعلام کرده است که احتمال می‌رود دست‌کم ۲۰ درصد خانوارها در سومالی از کمبود شدید مواد غذایی رنج ببرند.

به دنبال این اظهار نگرانی‌ها، ایالات متحده روز چهارشنبه مبلغ ۲۸ میلیون دلار بر بودجه تعلق گرفته از سوی آمریکا برای پناهندگان سومالیایی در کنیا افزود.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، ضمن اعلام این خبر، با اظهار این که کشورش پیش از این نیز در سال جاری بیش از ۴۳۱ میلیون دلار بودجه برای کمک‌رسانی به مردم سومالی اختصاص داده افزود که این مقدار کمک کافی نیست و ایالات متحده و جامعه بین‌الملل در این شرایط باید بیش از این به سومالی یاری برسانند.

به دنبال فراگیر شدن خشکسالی در سومالی، اوایل ماه جاری میلادی گروه شبه‌نظامی الشباب که بر بخش اعظم خاک سومالی استیلا دارد و از سال ۲۰۰۹، فعالیت گروه‌های امداد خارجی در سومالی را ممنوع اعلام کرده‌ بودند، به این گروه‌ها اجازه دادند تا کمک‌های خود را به سومالی ارسال کنند.

به دنبال لغو این ممنوعیت، سازمان ملل هفته گذشته کمک‌های ضروری خود را به جنوب سومالی فرستاد.

به گزارش سازمان ملل، در مجموع ۱۱ میلیون آفریقایی در کشورهای کنیا، اتیوپی، جیبوتی، اوگاندا و سومالی از کمبود مواد غذایی رنج می‌برند که در این میان، وضعیت سومالی از سایر این کشورها وخیم‌تر است.
XS
SM
MD
LG