لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

آمریکا: ایران در مورد نقض حقوق بشر و برنامه هسته‌ایش پاسخگو باشد


ساختمان وزارت امور خارجه ایالات متحده
ساختمان وزارت امور خارجه ایالات متحده
وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که جمهوری اسلامی باید در مورد برنامه هسته‌ای خود و نقض حقوق بشر در ایران پاسخگو باشد.

وزارت خارجه ایالات متحده با اشاره به اینکه باراک اوباما همچنان در تلاش است تا ایران را از دستیابی به سلاح اتمی منع کند، افزود که وی در این زمینه اقدامات موفقیت‌آمیزی به انجام رسانده و توانسته است ائتلافی جهانی را برای پاسخگویی ایرانی در مورد برنامه به گفته این وزارتخانه «نامشروع» هسته‌ای خود شکل دهد.

در این مطلب موسوم به «برگه اطلاعاتی»، اگرچه به قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت و تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی در اعتراض به برنامه هسته‌ایش اشاره شده، تأکید شده است که گروه ۵+۱ همواره خواستار برقراری تعاملی بر اساس منافع و احترام متقابل با ایران بوده است.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین «سرکوب خشن» مردم ایران از سوی حکومت جمهوری اسلامی را محکوم کرده و از دولت ایران خواسته است تا به ایرانیان اجازه دهد از حق عمومی خود برخوردار شوند و قادر باشند به طور مسالمت آمیز دست به تظاهرات بزنند و با یکدیگر مراوده داشته باشند.

این «برگه اطلاعاتی» به برخی اقدامات سیاسی آمریکا در مقابله با نقض حقوق بشر در ایران، از جمله تلاش برای تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران، تحریم ۱۰ مقام ایرانی به اتهام نقض حقوق بشر و بیانیه‌های متعدد باراک اوباما و هیلاری کلینتون در خصوص اشاره کرده است.

وزارت امور خارجه همچنین می گوید، این کشور همواره تلاش کرده است تا از طریق فراهم کردن زمینه‌ها و فضای مناسب، به ایرانیان امکان دهد تا با جهان بیرون در ارتباط بوده و صدای خود را به گوش جهانیان برسانند.

این وزارت خانه در این زمینه از جمله به اختصاص بودجه ۲۲ میلیون دلاری برای حمایت از آزادی بیان و آزادی اینترنت در کشورهای با نظام بسته اشاره کرده و افزوده است که وزارت خارجه آمریکا در آوریل سال جاری نیز تمایل خود برای در نظر گرفتن ۲۸ میلیون دلار برای پروژه‌های جدید جهانی در خصوص آزادی اینترنت را به کنگره آمریکا ابراز کرده است.
XS
SM
MD
LG