لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

لئون پانه‌تا به عنوان وزیر دفاع جدید آمریکا سوگند یاد کرد


با سوگند خوردن لئون پانه‌تا، به عنوان وزیر دفاع جدید آمریکا و موافقت سنا با انتخاب دیوید پتریوس و رایان کراکر به عنوان رئیس جدید سازمان اطلاعات مرکزى و سفیر آمریکا در افغانستان، مرحله‌ای تازه از استراتژی اوباما در افغانستان رسماً آغاز شد.

به گزارش خبرگزارى رویترز، لئون پانه‌تا، رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزى آمریکا، روز جمعه در مراسمى در پنتاگون به عنوان وزیر دفاع جدید ایالات متحده سوگند یاد کرد.

آقاى پانه‌تا که ۷۳ سال دارد، در این پست جایگزین رابرت گیتس شده که به تازگى بازنشسته شده است.

وزیر دفاع جدید آمریکا در پیامى که از سوى پنتاگون منتشر شده است، از تصمیم براى صرفه‌جویى در هزینه‌هاى دفاعى به عنوانى «تصمیمى دشوار» یاد کرده و در عین حال ابراز اطمینان کرده است که نیروهاى مسلح آمریکا همچنان قدرتمند باقى خواهد ماند.

باراک اوباما، رئیس ‌جمهور آمریکا، در اوایل اردیبهشت ماه گزینه‌هاى تازه خود براى را براى وزارت دفاع، سازمان اطلاعات مرکزى، سفارت آمریکا در افغانستان و فرماندهى نیروهاى بین‌المللى در افغانستان معرفى کرده و از این تغییرات به عنوان مرحله‌ای تازه در تحولات جنگ افغانستان یاد کرده بود.

در چارچوب همین تغییرات روز پنج‌شنبه مجلس سناى آمریکا با انتصاب ژنرال دیوید پتریوس، به عنوان رئیس جدید سازمان اطلاعات مرکزى آمریکا موافقت کرده بود.

ژنرال پتریوس ۵۸ ساله، پیشتر فرماندهى نیروهاى ائتلاف در افغانستان را بر عهده داشت و اکنون ژنرال جان آلن، معاون پیشین فرمانده نیروهاى مرکزى آمریکا، به عنوان فرمانده جدید نیروهاى آمریکا و ناتو در افغانستان منصوب شده است.

در ادامه این تغییرات مجلس سناى آمریکا روز پنج‌شنبه همچنین با معرفى رایان کراکر، سفیر پیشین آمریکا در عراق به عنوان سفیر جدید آمریکا در افغانستان نیز موافقت کرده بود.

آقاى کراکر که یکى از برجسته‌ترین دیپلمات‌هاى آمریکایى است، هنگام مأموریت در عراق با هیئت ایرانى در بغداد نیز مذاکره کرده بود. وى که در سال ۱۹۷۲ در ایران نیز خدمت کرده است، به زبان فارسى آشنایى دارد.

سناى آمریکا در روز پنج‌شنبه همچنین با پیشنهاد باراک اوباما براى معرفى خانم ان پترسون، سفیر پیشین آمریکا در پاکستان، به عنوان سفیر جدید آمریکا در مصر نیز موافقت کرده است.
XS
SM
MD
LG