لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

پارلمان عراق هفته آینده جلسه اضطراری برگزار می‌کند


مجلس عراق
مجلس عراق

در پی افزایش فشارها بر رهبران سیاسی عراق جهت تشکیل یک دولت جدید، پارلمان عراق روز سه‌شنبه ۱۷ تیر خبر داد که تصمیم دارد اوایل هفته آینده تشکیل جلسه دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، برنامه اولیه پارلمان عراق این بود که جلسات خود را پس از پنج هفته تعطیلی برگزار کند اما با افزایش انتقادها، مهدی الحافظ، رئیس مجلس عراق روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت که «پس از در نظر گرفتن منافع ملی» تصمیم بر این شد که جلسه بعدی به جای دوازدهم اوت، روز یک‌شنبه آینده، ۲۲ تیر (۱۳ ژوئیه)، برگزار شود.

رئیس مجلس عراق هشدار داد که هرگونه تأخیر در تشکیل یک دولت جدید «امنیت عراق و دموکراسی را به خطر خواهد انداخت و رنج و مصیبت مردم عراق را بیشتر خواهد کرد.»

او هم‌چنین از تمامی احزاب رقیب خواست تا «به مسئولیت‌های خود عمل کنند و با کنار گذاشتن اختلافات به جنگ تروریسم رفته و عراق را به مسیر دموکراسی بازگردانند.»

طی روزهای اخیر، با ادامه پیشروی نیروهای «دولت اسلامی عراق و شام»، داعش، در مناطق مختلف عراق، فشارها بر سیاستمداران عراقی برای تشکیل دولتی که بتواند با نیروهای داعش و گروه‌های مرتبط با آن مقابله کند افزایش یافته‌است.

نمایندگان پارلمان عراق هفته گذشته نخستین جلسه خود را از زمان انتخابات آوریل برگزار کردند اما در این جلسه موفق نشدند در مورد انتخاب رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، و رئیس جدید مجلس به توافق برسند.

ائتلاف قانون به رهبری نوری المالکی توانست بیشترین کرسی‌های پارلمان را در انتخابات ماه آوریل امسال در بین گروه‌های عراقی به خود اختصاص دهد اما از زمان اوج گرفتن شورش داعش، فشارهای داخلی و خارجی برای کناره‌گیری آقای مالکی از قدرت افزایش یافته‌است.

منتقدان معتقدند که نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، گروه‌های غیرشیعی را به اندازه کافی در حکومت مشارکت نداده‌است.

به‌رغم درخواست گروه‌های سیاسی برای کناره‌گیری نوری المالکی، وی روز جمعه ۱۳ تیرماه گفت که از نامزدی برای یک دوره دیگر نخست‌وزیری کنار نخواهد رفت.

حسین امیر عبداللهیان، معاون وزارت خارجه ایران، روز پانزدهم تیر گفت که تهران به انتخاب مجلس عراق احترام می‌گذارد، حتی اگر نامزد آن شخصی غیر از مالکی باشد.

وی در گفت‌وگو با شبکه عرب‌زبان «العالم» تأکید کرد: «اگر آقای مالکی به عنوان نخست‌وزیر معرفی شود و این توافق در داخل عراق حاصل شود، ما از آن قویاً حمایت می‌کنیم.»

آیت‌الله علی سیستانی، بانفوذترین مرجع تقلید شیعیان در عراق، روز ششم تیرماه از رهبران سیاسی عراق خواسته بود برای تشکیل دولت جدید در این کشور با هم متحد شوند و تا روز سه‌شنبه رئیس جمهوری، نخست‌وزیر، و رئیس مجلس جدید را انتخاب کنند.

یک روز پیش از آن جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز از عربستان سعودی، اردن و امارات متحده عربی خواست تا عراق را به تشکیل دولتی فراگیر تشویق کنند.

XS
SM
MD
LG