لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۸

راهپیمایی در الجزایر برای ایجاد تغییرات در حکومت


الجزایر، گروهی از معترضان در نزدیکی خانه‌های خود گرد می‌آیند.
الجزایر، گروهی از معترضان در نزدیکی خانه‌های خود گرد می‌آیند.
به گفته سازمان‌دهندگان اعتراضات الجزایر، بیش از «۱۰ هزار» معترض الجزایری روز شنبه در شهر بجایه در شمال شرق این کشور دست به راهپیمایی زده و شعارهایی الهام‌گرفته از اعتراضات اخیر تونس سر دادند. بنا بر گزارش‌ها، این معترضان خواستار «دگرگونی اساسی» در حکومت الجزایر شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سعید سعدی، رهبر حزب «جمعیت پیشبرد فرهنگ و دموکراسی»، که یک حزب سکولار اپوزیسیون در الجزایر است شمار معترضان روز شنبه در شهر بجایه را «بیش از ۱۰ هزار نفر» اعلام کرد.

راهپیمایان، به صورتی مسالمت‌آمیز در خیابان‌های این شهر که در منطقه اقلیت بــِربـِرنشین الجزایر واقع شده تظاهرات کردند و در همین حال نیروهای پلیس نیز در سراسر شهر مستقر شده‌بودند.

روز شنبه هم‌چنین حزب طرفدار دموکراسی به نام «لیگ دفاع از حقوق بشر» که راهپیمایی‌هایی را در الجزیره، پایتخت الجزایر برگزار کرده خبر داد که تظاهرات جدیدی را برای دوازدهم فوریه برگزار خواهد کرد.

این لیگ عضو گروهی سیاسی به نام «هماهنگی ملی برای تغییر و دموکراسی» است که در آستانه اعتراضات اوایل ژانویه که به کشته شدن پنج تن و زحمی شدن بیش از ۸۰۰ نفر انجامید، تشکیل شد.

روز شنبه گذشته برخورد پلیس ضد شورش با تظاهرکنندگان در الجزایر باعث زخمی شدن ده‌ها تن از معترضان شد، که منابع دولتی شمار این زخمیان را ۱۹ نفر و حزب اپوزیسیون در الجزایر این تعداد را بیش از ۴۰ نفر ذکر می‌کند. این تظاهرکنندگان با الهام از تحولات تونس اقدام به راهپیمایی کرده‌بودند.

از چهاردهم ژانویه تاکنون، دو مورد خودسوزی سیاسی و هفت مورد اقدام نافرجام به خودسوزی سیاسی در الجزایر گزارش شده‌است.

شعله‌ اعتراض‌های سراسری در تونس پس از خودسوزی یک جوان در روز ۱۷ دسامبر افروخته‌شد و طی هفته‌های اخیر خبرهایی از خودسوزی افراد در کشورهای عربی منشر می‌شود.

اعتراضات در مصر، اردن و یمن، اعتراض زنان در تونس

خبرها هم‌چنین حکایت از گسترش جنبش اعتراضی تونس به دیگر کشورهای جهان عرب دارد و بنا بر گزارش‌ها در روز شنبه در حدود دویست شهروند اردنی بار دیگر با راهپیمایی، خواستار برکناری نخست‌وزیر این کشور شده و در صنعا، پایتخت یمن، نیز ده‌ها تظاهرکننده بار دیگر خواستار استعفای رئیس جمهوری یمن شدند.

در همین حال آخرین خبرها از مصر حاکی از ادامه ناآرامی‌ها و افزایش کشته‌ها و نادیده گرفتن حکومت نظامی از سوی معترضان به حکومت حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر است.

اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز شنبه، کشور تونس پس از هفته‌ها ناآرامی روزی نسبتاً آرام و بدون راهپیمایی را پشت سر گذاشت. در همین روز صدها زن در شهر تونس راهپیمایی کرده و هراس خود از نفوذ اسلامگرایان در حکومت را بیان کردند.

راشد غنوشی، رهبر جنبش اسلامگرای «بیداری» (النهضه) تونس که از دهه ۱۹۹۰ از تونس گریخته، قرار است روز یک‌شنبه به این کشور بازگردد و صدها زن از قشر دانشگاهی، فرهنگی و اعضای گروه‌های حقوق بشر، در آستانه این بازگشت و در اعتراض به آن، در تونس تظاهرات کردند.

گروه‌های حقوق بشر و حقوق زنان در تونس در نیم قرن اخیر برای بهبود وضعیت حقوق زنان و دیگر اقشار تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند.
XS
SM
MD
LG