لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

توقیف محموله مشکوک شرکت کانادایی به مقصد ایران


واشرهای حلقه‌ای (اورینگ).
واشرهای حلقه‌ای (اورینگ).
روز ۲۶ فروردین ۹۳، پانزدهم آوریل ۲۰۱۴، شرکت «لی اسپشلتیز» واقع در استان آلبرتای کانادا، با پذیرش رسمی اتهام‌های مطرح شده مبنی بر ارسال غیرقانونی یک محموله از واشرهای لاستیکی به ایران که در برنامه هسته‌ای نیز کاربرد دارد مبلغ نود هزار دلار جریمه شد.

به نوشته مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی، شرکت یادشده در ژانویه سال ۲۰۱۲ میلادی با نقض قوانین کنترل صادرات کانادا تعداد ۵۰ آب‌بند حلقه‌ای با مارک وایتون (اورینگ وایتون) به بهای هرکدام ۰٫۳۰ دلار را برای یک شرکت در ایران ارسال کرده‌است.

اورینگ‌های وایتون واشرهایی حلقه‌ای و چندکاره هستند که در برابر حرارت‌های بسیار بالا و مواد شیمیایی خورنده مقاوم بوده و در صنایع هسته‌ای و میدان‌های نفتی استفاده می‌شوند. اورینگ‌های صادر شده به ایران به خصوص در برابر تأثیر خورندگی ماده هگزافلوراید اورانیوم مورد استفاده دارند و قطعه‌ای مورد نیاز در تأسیسات سانتریفیوژهای گازی ایران هستند.

محموله یاد شده در گمرک فرودگاه بین‌المللی کلگری کانادا کشف و توقیف شد.

این پرونده نخستین مورد از اجرای قانون ویژه اقتصادی کانادا، مصوبه سال ۲۰۱۰، است که صادرات کالاهای دارای کاربرد دوگانه را به کشورهای تحت تحریم محدود کرد. شرکت «لی اسپشلتیز» اورینگ‌های ارسالی را به شرکتی به نام «کان دانا خاورمیانه» فروخته بود که گفته می‌شود قصد داشته طی سفارش اولیه خود «محموله‌ای به ارزش ۶۰۵۴٫۵۰ دلار» را خریداری کند.

گزارش مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی در ادامه به نقل از یک مقام آگاه - که ترجیح داد ناشناس بماند - نوشت، مذاکرات بین نماینده «لی اسپشلتیز» و «کان دانا» درباره مقصد نهایی محصولات سفارشی ادامه داشت، با این همه نشانی فاکتور صادره و مقصد کالا «تهران» اعلام شد.

تیم دفاعی شرکت کانادایی اعلام کرد که یکی از مسئولان فروش جوان و کم‌تجربه این مجموعه به طور یک‌جانبه و سرخود محصولات ممنوعه را «به جای دبی» به تهران فروخته‌است.

یکی از وکلای این شرکت به «هافینگتون پست» گفته‌است که این حلقه‌ها قرار بوده به دبی برود و به خاطر «جابه‌جا شدن آدرس‌ها» اشتباهاً به تهران رفته است.

با این همه، حتی اگر روایت وکلای شرکت صحت داشته باشد، تفاوت برچسب بسته حاوی کالای ارسالی و محتوای آن حاکی از سطحی از تلاش برای گمراه کردن است.

در نهایت قاضی به محکومیت «لی اسپشلتیز» رأی داد چرا که حضور ایران در یک سوی دادوستد می‌بایست به عنوان هشداری غیرقابل اغماض برای شرکت و کارکنان آن تلقی می‌شد.

دادستانان پرونده فروش محموله اورینگ به ایران نتوانستند اثبات کنند که کالای ارسالی برای استفاده در تأسیسات هسته‌ای یا نفتی تهران سفارش داده شده‌است.

از سوی دیگر، بررسی پیشینه شرکت «کان دانا» نشان می‌دهد که این مجموعه پیش از این در انجام معاملات غیرقانونی فعالیت نداشته‌است.

‪گزارش مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی در نهایت تصریح می‌کند که معامله اخیر به طور اتفاقی در مرحله ارسال کالا کشف و متوقف شد و این امکان وجود دارد که معامله‌های مشابه دیگری هم‌اینک از مبدأ کانادا به مقصد ایران «یا دیگر کشورهای مسئله‌دار» در جریان باشند.

قدرت‌های غربی از چندین سال پیش برای جلوگیری از پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی تحریم‌های شدیدی را علیه ایران وضع کرده‌اند.

این قدرت‌ها نسبت به تهدیدهایی که جمهوری اسلامی بارها علیه موجودیت اسرائیل کرده نگران‌اند و برنامه‌های اتمی و موشکی ایران را تهدیدی برای منافع خود به‌شمار می‌آورند؛ موضوعی که ایران آن را رد و انکار می‌کند.
XS
SM
MD
LG