لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

رییس بخش عملیات ایران در سیا برکنار شد


یک روزنامه آمریکایی گزارش داده که جاناتان بَنک، رییس بخش عملیات ایران در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، به خاطر آنچه «سوءمدیریت همراه با بدرفتاری» عنوان شده از سمت خود برکنار شده‌ است.

این مطلب را روزنامه لس‌آنجلس تایمز روز دوشنبه ۲۶ اسفند از قول مقامات پیشین سی‌آی‌ای که نخواسته‌اند نامشان فاش شود خبر داده‌است.

خبرگزاری فرانسه نیز بر پایه همین اطلاعات در این باره خبر می‌دهد که شیوه مدیریتی «جاناتان بنک» به گونه‌ای بوده که اعتراضات کارکنان به مرحله «نافرمانی علنی» رسیده بود.

بنا بر این گزارش‌ها، بخش عملیاتی ایران در سی‌آی‌ای که بر امور جاسوسی از ایران و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی نظارت می‌کند بر اثر این شیوه مدیریتی و این اعتراض‌ها دچار «نابسامانی» شده‌ بود.

به گفته مقام‌های پیشین سی‌آی‌ای، تصمیم برکناری جاناتان بنک پس از آن گرفته شد که تحقیقات داخلی از بخش عملیات ایران سی‌آی‌ای نشان داد که «وی محیط کاری خصمانه‌ای» را در این دفتر ایجاد کرده‌ است.

کارکنان پیشین سی‌آی‌ای نیز که به خاطر محیط کاری یادشده از این دفتر کناره گرفته‌اند طی مصاحبه‌هایی گفته‌اند که به باور آنان به وضعیت مدیریت «بد» در این دفتر هیچ‌گونه رسیدگی نشده‌ است.

یکی از مقام‌های پیشین سی‌آی‌ای نیز در این باره گفته‌ که «ایران یکی از مهم‌ترین اهداف است و این بخش از سی‌آی‌ای عملاً قادر نبود کار خود را درست انجام دهد.»

«جاناتان بنک» ۴۶ ساله که هم‌اینک از ریاست این بخش از سی‌آی‌ای برکنار شده پیش از این رییس مخفی مقر سی‌آی‌ای در اسلام‌آباد پاکستان بود.

وی پس از آن که روزنامه‌های پاکستان نام او را در سال ۲۰۱۰ فاش کردند به دفتر عملیاتی ایران منتقل شد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که به باور آنان سازمان اطلاعات پاکستان در افشای نام «جاناتان بنک» دست دارد و این کار را در ارتباط با مناقشه‌ای که بر سر حملات پهپادهای سی‌آی‌ای با آمریکا داشته انجام داده‌ است.

«جاناتان بنک» پیش از این در مقرهای سی‌آی‌ای در بالکان، روسیه و عراق نیز خدمت کرده‌ است.

وی هم‌چنین در دوره‌ای معاون ارشد «جیمز پاویت» بود، فردی که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ ریاست شاخه عملیات سری سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را بر عهده داشت.
XS
SM
MD
LG