لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۱

وزارت خارجه ایران: امکان ملاقات دو زندانی آلمانی با خانواده های شان فراهم است


یکی از شهروندان دستگیر شده آلمانی در ایران
یکی از شهروندان دستگیر شده آلمانی در ایران
بنا به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، وزارت خارجه ایران اعلام کرد امکان دیدار دو شهروند آلمانی زندانی در ایران با خانواده های خود در تبریز فراهم شده است.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری ایرنا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین می‌گوید که «محل این دیدار از تهران به تبریز منتقل شده‌است و دو تن از افراد خانواده‌های این زندانیان که به تهران سفر کرده‌اند، تاکنون از سفر به تبریز خودداری کرده‌اند.»

در همین روز به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز خبری از خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر که از «انجام این ملاقات» خبر داده‌بود را رد کرد و گفت: «تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که هنوز دیداری انجام نشده‌است.»

واحد مرکزی خبر ایران روز دوشنبه دلایل فراهم شدن امکان ملاقات بستگان با زندانیان را «درخواست وزیر امور خارجه آلمان از سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پیگیری صالحی و برخورد مثبت قوه قضائیه بدلیل مسائل انسان‌دوستانه و نزدیکی سال نو میلادی» عنوان کرد.

به نوشته خبرگزاری ایرنا، «این موضوع به مقامات وزارت خارجه آلمان و نیز سفارت آلمان در تهران منعکس شده‌است.»

این خبر پس از آن منتشر می‌شود که در همین روز، آلمان از احضار سفیر جمهوری اسلامی ایران در برلین به وزارت امور خارجه آلمان در اعتراض به عدم دادن اجازه دیدار این خانواده‌ها با بستگان زندانی‌شان، خبر داد.

اما به گزارش خبرگزاری ایرنا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین می‌گوید «ملاقات امروز سفیر ایران در آلمان در وزارت خارجه این کشور از قبل برنامه‌ریزی شده بود و بحث احضار مطرح نبوده‌است.»

روز یکشنبه نیز یک مقام آلمانی در برلین به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که «با وجود قول‌های مکرر از سوی مقام‌های ایرانی»، به خواهر گزارشگر زندانی و مادر عکاس زندانی در ایران اجازه دیدار با بستگانشان داده نشده‌است.

دو خبرنگار آلمانی زندانی در ایران که برای نشریه آلمانی «بیلد آم زونتاگ» کار می‌کردند، روز ۱۸ مهرماه سال جاری، هنگامی که در تبریز در حال مصاحبه با پسر سکینه محمدی آشتیانی، زن ایرانی محکوم به سنگسار، بودند از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

در جریان اقدام نیروهای امنیتی، سجاد قادرزاده، پسر خانم آشتیانی و هوتن کیان، وکیل وی، نیز دستگیر شدند.

ایران دلیل دستگیری این دو خبرنگار را اقدام به کار خبرنگاری بدون کسب مجوز لازم عنوان می‌کند و تاکنون در خواست مقام‌های آلمان برای آزادی این دو شهروند آلمانی راه به جایی نبرده است. نام این دو خبرنگار هنوز اعلام نشده‌است.

اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد، و رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اواسط آذرماه اعلام کردند که درخواست ملاقات دو شهروند آلمانی با خانواده‌هایشان «با توجه به فرارسیدن سال نو میلادی» در دست بررسی است.
XS
SM
MD
LG