لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

جستجو برای ۶ خدمه دیگر کشتی غرق‌شده در آب‌های ایران ادامه دارد


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
در پی حادثه غرق شدن یک کشتی در آب‌های عسلویه، به گفته برخی منابع، مرگ ۶ خدمه کشتی غرق شده در خلیج فارس که در یک اتاقک شیشه‌ای محبوس شده‌اند هنوز قطعی نیست و عملیات امدادرسانی و جست‌وجوی مفقودشدگان این حادثه هم‌چنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، کشتی پشتیبانی غواصی «کوشا-۱» روز پنج‌شنبه در آب‌های عسلویه در خلیج فارس به دلیل طوفانی بودن دریا غرق شد و از ۷۳ خدمه این کشتی تعداد ۶۰ تن نجات پیدا کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، ناخدای این کشتی پیش از رسیدن طوفان از وقوع آن خبردار شده بود و از میدان گازی پارس جنوبی به سمت عسلویه حرکت کرد ولی کشتی گرفتار طوفان شده و در ۲۵ کیلومتری سواحل ایران غرق شد.

۱۳ سرنشین ناپدید شده این کشتی شامل پنج ایرانی و هشت غیر ایرانی اهل هند و اوکراین می‌شود و شش غواصی که در اتاقک فشار کشتی محبوس شده‌اند همگی از شهروندان هند هستند.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، «مرگ هفت نفر از آنها قطعی است ولی مرگ مابقی افراد مفقود و محبوس شده هنوز قطعی نیست.»

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا قادری، مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت‌ه‌است که: «کشتی شناور کوشا ۱ تحت پرچم کشور سنت وینسنت اما تحت مدیریت شرکت دریاکوش در آب‌های ایران عملیات خدمات‌رسانی سکوهای نفتی را انجام می‌داده‌است.»

«از مقدار اکسیژن باقی‌مانده بی‌خبریم»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اتاقک شیشه‌ای اکسیژن در زمان غرق شدن کشتی روی کشتی بوده و غواصان برای بهبود افت فشار پس از غواصی در اتاقک اکسیژن بوده‌اند.

بنا بر این گزارش، «ز. حسین» یکی از مدیران شرکت پیمانکاری غواصی ادسان در بمبئی که شش غواص هندی برای آن کار می‌کنند، در این رابطه گفت: «اتاقک اکسیژن برای ۷۲ ساعت اکسیژن دارد، اما من نمی‌دانم که در زمان غرق شدن کشتی مقدار اکسیژن آن چقدر بوده‌است.»

وی افزود: «کشتی ظرف چند دقیقه غرق شد و شش فرد حاضر در اتاقک اکسیژن در آن محبوس شدند. آنها مدت ۳۶ ساعت است که زیر آب هستند.»

به گزارش ایسنا، برپایه آخرین گزارش‌ها این اتاقک شیشه‌ای ساعت ۲ نیمه شب پیدا شده و تا نیمه آب گرفته است، «اما به دلیل نور بسیار کم و دو جداره بودن دیواره‌ها، داخل این اتاقک پیدا نیست و معلوم نیست افراد غرق شده در داخل آن در چه وضعیت قرار دارند.»

بنا بر گزارش‌ها، در اتاق فشار از داخل قفل شده و ورود به آن غیر ممکن است و به همین دلیل ابزار برش زیر آب به محل برده شده و عملیات برش آن برای بیرون آوردن افراد و اجساد آغاز شده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وحید اربابی، مدیرعامل شرکت سیماکوش روز شنبه در این مورد گفت: «تا زمان بازکردن اتاقک فشار و دستیابی به سرنشینان نمی‌توان از درگذشت آنها اطمینان حاصل کرد.»

شناور کوشا-۱ یک کشتی برای انجام کارهای غواصی در عمق بسیار زیاد بوده و تنها شناوری در ایران بود که امکان انجام کارهای غواصی تا عمق ۳۰۰ متر در دریا را داشته‌است. مأموریت این کشتی کیسه‌گذاری زیر خطوط لوله تازه تأسیس فاز ۱۲ پارس جنوبی بوده‌است.

ناصر ناصری‌نیا، رئیس تعمیرات زیر آب شرکت نفت فلات قاره ایران، در مورد گرفتار شدن این کشتی در طوفان به ایسنا گفت: «در این میان امواج با ارتفاع ۱۲ فوت به پهلوی کشتی برخورد می‌کردند و باعث جدا شدن و حرکت مخزن اکسیژن به سمت پاشنه کشتی شد. از سوی دیگر مقدار زیادی سیمان در پاشنه کشتی وجود داشته که در مجموع با اضافه شدن مخزن اکسیژن و ورود آب به قسمت موتور، تعادل کشتی به هم خورده و کشتی به صورت عمودی در آب فرو رفت.»

وی در ادامه گفت: «متأسفانه تمام این اتفاقات در مدت زمان بسیار کوتاهی رخ داده و به همین دلیل پرسنل کشتی غافل‌گیر شدند.»
XS
SM
MD
LG