لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

گزارش پنتاگون: یگان ضد جاسوسی هسته‌ای ایران کاری از پیش نبرد


بر پایه یک گزارش تازه که از سوی دایره پشتیبانی جنگ‌های نامنظم وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، تهیه شده وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با استعداد ۳۰ هزار نفر یکی از کارآمدترین و پویاترین سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی در خاورمیانه است.

دراین گزارش جامع ۶۴ صفحه‌ای که ماه پیش توسط بخش پژوهش‌های فدرال کتابخانه کنگره آمریکا انتشار یافت، آمده است: بسیاری از کارکنان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در بسیاری از عملیات پنهانی از جاسوسی و سرقت فناوری گرفته تا ترور و بمب‌گذاری شرکت می‌کنند.

این گزارش اذعان دارد که «وزارت اطلاعات، فعالانه از سپاه پاسداران حمایت می‌کند و سپاه در عملیات تروریستی در نقاط مختلف جهان از آرژانتین گرفته تا لبنان دست دارد.»

گزارش یادشده می‌افزاید: وزارت اطلاعات از نظر مالی، فناوری و تجهیزات به حماس، حزب‌الله لبنان و القاعده عراق کمک می‌کند و در هر نقطه جهان که منافع جمهوری اسلامی اقتضا کند وارد عمل می‌شود، ازجمله در افغانستان، عراق، کویت، لبنان، آسیای میانه، آفریقا، اتریش، جمهوری آذربایجان، کرواسی، ترکیه، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای قاره آمریکا.

گزارش پنتاگون می‌گوید فعالیت‌های جمهوری اسلامی در کشورهای آمریکای لاتین مانند آرژانتین، بولیوی، برزیل، اکوادور و ونزوئلا موجب نگرانی دولت آمریکا است و شواهد نشان می‌دهد که ایران با اتخاذ یک راهبرد ویژه تلاش دارد حضور خود را در «حیاط خلوت» ایالات متحده (آمریکای لاتین) تثبیت کند تا ایدئولوژی شیعی و انقلابی خود را گسترش دهد؛ شبکه‌هایی برای اجرای عملیات پوشیده و جمع‌آوری اطلاعات دایر کند؛ و به جنگ نامتقارن علیه ایالات متحده آمریکا دست زند. برای دست‌یابی به این اهداف، وزارت اطلاعات به ویژه نیروی قدس، از عوامل حزب‌الله لبنان که در آمریکای لاتین حضور دارند، استفاده می‌کند.

وزارت اطلاعات ایران زیر نظر مستقیم آیت‌الله خامنه‌ای اداره می‌شود و پیش‌شرط انتصاب به مسند وزارت، روحانی بودن وزیر است.

این گزارش با اشاره به توجه خاص وزارت اطلاعات به اسرائیل می‌گوید پشتیبانی از حزب‌الله لبنان یکی از اهداف مهم اطلاعاتی جمهوری اسلامی است و وزارت اطلاعات برای نیل به این هدف از افراد مناسب، بدون توجه به باورها و علائق دینی آنها، از جمله شهروندان عرب و یهودی اسرائیلی بهره می‌گیرد.

بر پایه این گزارش جمهوری اسلامی در نظر دارد میزان عملیات خود را در خاورمیانه و حوزه دریای مدیترانه گسترش دهد و به همین منظور سپاه پاسداران دو ایستگاه شنود یکی در شمال سوریه و دیگری در بلندی‌های جولان دایر کرده است اما این دو ایستگاه که بیشتر برای عرضه اطلاعات به حزب‌الله لبنان است، با توجه به فناوری بکار گرفته شده در آنها، کارآیی محدودی دارد.

گزارش پنتاگون در ادامه می‌گوید جمهوری اسلامی با توجه به ویروس رایانه‌ای استاکس‌نت که با فلج کردن سیستم غنی‌سازی اورانیوم در ایران، ضعف جمهوری اسلامی را در این زمینه آشکار کرد، یک «فرماندهی سایبری» برای اجرای عملیات آفندی و پدافندی سایبری دایر کرده است.

این گزارش با نگاهی به آموزش کارکنان وزارت اطلاعات می‌گوید، به رغم تفاوت‌های عقیدتی، «سرویس اطلاعات خارجی روسیه» (جایگزین کا.گ.ب زمان اتحاد جماهیر شوروی) صدها نفر از ماموران اطلاعاتی ایران را آموزش داده است و این همکاری اطلاعاتی با هدف محدود کردن نفوذ سیاسی آمریکا در آسیای مرکزی و فرو نشاندن نا‌آرامی‌های قومی در منطقه صورت گرفته است.

«افزون بر آموزش کارکنان وزارت اطلاعات، سرویس اطلاعات خارجی روسیه شمار زیادی از ماموران اطلاعاتی خود را به جمهوری اسلامی اعزام کرده است تا ماموران ایرانی را در نصب و بکارگیری دستگاه‌های جمع‌آوری اطلاعات یاری دهند.»

گزارش پنتاگون اذعان دارد که به رغم اختلاف نظر‌های عقیدتی، وزارت اطلاعات ایران با القاعده همکاری می‌کند و علت این کار مقابله آنان با «سلطه‌طلبی آمریکا» در منطقه و حضور این کشور در عراق و افغانستان است.
ایران بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ اجازه داد که شماری از «تروریست‌های» القاعده از افغانستان به ایران کوچ کنند.

پژوهشگران این گزارش بر این باورند که جمهوری اسلامی از دو شیوه تروریستی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود بهره می‌گیرد: یکی خرابکاری، بمب‌گذاری و جاسوسی و شیوه دیگر ترور مخالفان در داخل و خارج از کشور.

در این راستا، گزارش مذکور می‌گوید بین دسامبر ۱۹۷۹ و مه ۱۹۹۶، وزارت اطلاعات ۱۷ نفر را در خارج از ایران ترور کرد و عوامل همین وزارتخانه در عرض ده سال بین نوامبر ۱۹۸۸ و دسامبر ۱۹۹۸، تعداد ۲۲ نفر از ناراضیان را در داخل ایران سر به نیست کردند. ماموران مخفی وزارت اطلاعات برای اجرای نقشه‌های خود در خارج از کشور به محافل ایرانیان برون‌مرزی نفوذ می‌کنند و این کار معمولاً با ایجاد نهاد‌های مدعی کمک به پناهندگان ایرانی صورت می‌گیرد.

«نیروی قدس بازوی اصلی رژیم تهران برای عملیات پنهانی است ولی وزارت اطلاعات و نیروی قدس همکاری تنگاتنگی دارند.»

جمهوری اسلامی در مورد جاسوسی «بسیار فعال» است و گروه‌های کاملاً سازمان‌یافته با اهداف از پیش تعیین شده در کشور‌های همسایه ایران مشغول بکارند و شماری از شبکه‌های اطلاعاتی ایران در کویت، بحرین و ترکیه کشف شده‌اند. در رابطه با عراق، ایران از عوامل پرشمار خود در این کشور برای تاثیرگذاری بر سیاست دولت عراق استفاده می‌کند.

گزارش پنتاگون با اشاره به پناهنده شدن سرتیپ بازنشسته سپاه علیرضا عسگری، معاون وزارت دفاع در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی، می‌گوید: عسگری غرب را یاری داد تا ارتباط حزب‌الله با جمهوری اسلامی را روشن‌تر کند و ضمناً اطلاعاتی پیرامون راکتور هسته‌ای مخفی سوریه در اختیار اسرائیل گذاشت. این راکتور در سال ۲۰۰۷ توسط هواپیماهای اسرائیلی بمباران شد.

همین گزارش می‌افزاید جمهوری اسلامی یگان ضد جاسوسی ویژه‌ای به نام عقاب ۲ ایجاد کرده است تا تاسیسات هسته‌ای ایران را از حملات و خرابکاری مصون دارد ولی به رغم این در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۳ آمریکا تعمدا با دادن قطعات، دستگاه‌ها و طرح‌های معیوب به جمهوری اسلامی توانست به برنامه غنی‌سازی ایران صدمه زند.

این گزارش غیرطبقه‌بندی شده پنتاگون که در تهیه آن از منابع آزاد خبری استفاده شده در پایان با ارائه فهرستی از ناکامی‌ها و موفقیت‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی به کمبود منابع خبری اشاره می‌کند و می‌گوید: «وزارت اطلاعات وب‌سایت رسمی ندارد و بهمین جهت تهیه داده‌ها در مورد ساختار سازمانی این وزارت و وظایف کارکنان آن و نحوه عملکرد آنان مشکل است. در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در منابع آزاد درباره مقام‌های بلندپایه وزارت اطلاعات و مدیران کل بخش‌های گوناگون آن وجود ندارد و... سئوال مهم دیگری که نمی‌توان پاسخ آن را در منابع آزاد بدست آورد رابطه سپاه پاسداران با وزارت اطلاعات و عملکرد و تاثیر متقابل آنان بر یکدیگر است. شماری از ناظران براین باورند که اختلاف نظرهایی بین وزارت اطلاعات و سپاه وجود دارد ولی اطلاعات موجود منبع و میزان این اختلاف نظر‌ها را به وضوح نشان نمی‌دهد.»
XS
SM
MD
LG