لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

ترکیه و هند به دنبال بازارهای جایگزین نفت ایران


گزارش‌ها حاکی است در راستای تحریم گسترده نفت ایران، اندونزی و فیلیپین می‌گویند از ایران نفتی وارد نمی‌کنند و ترکیه و هند نیز هم‌اینک برای جایگزین کردن بخشی از واردات نفت خود از ایران به دنبال فروشنده‌های دیگر می‌گردند.

مهلت آمریکا برای توقف یا کاهش واردات نفت کشورهای مختلف از ایران تا پایان ماه ژوئن امسال به پایان می‌رسد و خبرگزاری رویترز در این ارتباط با وزیران دارایی و بازرگانی چند کشور گفت‌وگو کرده‌ است.

به نوشته رویترز، محمد سیمسک، وزیر دارایی ترکیه، هفته پیش در حاشیه نشست ۲۰ وزیر دارایی در واشینگتن، در خصوص واردات نفت این کشور از ایران گفته ‌است: «همان‌ طور که پیداست از تحریم‌های سازمان ملل پیروی می‌کنیم. البته در مورد تحریم‌های آمریکا الان به دنبال گزینه‌های دیگر مرتبط با نفت هستیم. فعلاً البته زود است، اما کاری در دست اقدام داریم.»

وی افزوده ‌است: «اصل قضیه این است که تأمین‌کننده‌های جایگزین وجود دارند. خریداری ما هم به قیمت یارانه‌ای نیست و به قیمت بین‌المللی می‌خریم.»

در همین حال رویترز روز دوشنبه خبر داد که پراناب موکهرجی، وزیر دارایی هند، نیز در مورد واردات نفت هندوستان از ایران گفته ‌است: «درخصوص چگونگی تأمین مالی واردات نفت مشکلاتی داریم، زیرا باید پول واردات نفت را بدهیم.»

وی در ادامه اظهار داشته است که «این یکی از مشکلات است، اما داریم امکانات مختلف را بررسی می‌کنیم.»

از سوی دیگر اندونزی نیز می‌گوید که دولت آمریکا از مقامات این کشور سؤال کرده که آیا واردکنندگان اندونزیایی نفتی از ایران وارد می‌کنند یا خیر.

گیتا ویرجاوان، وزیر بازرگانی اندونزی، به رویترز گفت: «آنها را قانع کردیم که نفتی از ایران وارد نمی‌کنیم و هیچ واردکننده‌ای از اندونزی نیست که از ایران نفت وارد کند.»

به گزارش رویترز، سفارت فیلیپین در واشینگتن نیز گفته‌ است که فیلیپین که سال گذشته ۵٫۹ میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده‌ بود امسال تا پایان مارس نفتی از ایران وارد نکرده ‌است.

بنا بر این گزارش، دیگر کشورهای کوچک نیز که در فهرست تحریمی ایالات متحده نیستند می‌گویند که از تلاش‌های غرب برای افزودن فشار بر ایران پشتیبانی می‌کنند، اما در عین حال در ارتباط با تأثیر این فشارها بر قیمت‌ها نگران‌اند.

فشارهای غرب برای تحریم نفت ایران در راستای واداشتن جمهوری اسلامی به توقف برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای انجام می‌شود؛ ترس از این که تحریم نفت ایران که سومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان است به قطع ناگهانی صدور نفتی ایران بینجامد هم‌اینک باعث شده که بهای نفت هم‌اینک از بشکه‌ای صد دلار نیز فراتر رود.

در همین زمینه اتحادیه اروپا که مشتری ۱۸ درصد از نفت صادراتی ایران در سال ۲۰۱۱ بود، اعلام کرده است که از اول ماه ژوئیه، کمتر از دو ماه و نیم دیگر، واردات نفت از ایران را متوقف خواهد کرد.

اخیرا خرید نفت ایران توسط اسپانیا، آلمان، یونان، بریتانیا و فرانسه نیز به خاطر تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه برنامه هسته‌ای ایران و مشکلات بانکی بر سر راه پرداخت پول به ایران متوقف شده ‌است.

از طرفی، طبق گزارش رویترز بر اساس آمارهای رسمی گمرکی، واردات نفت ایران توسط چین، ژاپن و کره جنوبی مجموعا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۲۲ درصد کاهش داشته‌ است.

آفریقای جنوبی که سال گذشته مشتری ۴ درصد از نفت صادراتی ایران بود، از اول ماه مارس واردات نفت از ایران را متوقف کرده و ترکیه، از اول ماه جاری، آوریل، از کاهش ۱۰ درصدی خرید نفت ایران، سالانه یک میلیون تن، خبر داد.

گروه تحقیقات انرژی «جی پی مورگان» نیز در ابتدای ماه جاری در گزارشی اعلام کرد که احتمالا تولید نفت ایران به خاطر کاهش حجم واردات نفت ایران توسط مشتریان این کشور، در اوایل تابستان با کاهش یک میلیون بشکه‌ای در روز روبه‌رو خواهد شد.
XS
SM
MD
LG