لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

نماینده سازمان ملل: اسرائیل مانع حضور من در مراسم بیت‌المقدس شد


رابرت سری، نماینده دبیرکل سازمان ملل در خاورمیانه.
رابرت سری، نماینده دبیرکل سازمان ملل در خاورمیانه.
رابرت سری نماینده دبیرکل سازمان ملل در خاورمیانه می‌گوید اقدامات ایذایی ارتش اسرائیل مانع از حضور او و شمار دیگری از فلسطینی‌های مسیحی در آیین‌های عید پاک در شرق بیت‌المقدس شد.

به گفته آقای سری، نیروهای ارتش اسرائیل در یک ایست بازرسی در شرق بیت‌المقدس، او و گروهی از فلسطینی‌ها را متوقف کردند و مدت‌ها مانع از حرکت آنها به سوی اماکن مقدس مسیحی برای برگزاری آیین عید پاک شدند.

در پی این حادثه که روز شنبه سی‌ام فروردین رخ داد، رابرت سری از «رفتار تحقیرآمیز» پلیس اسرائیل انتقاد کرد.

آقای سری همانند فلسطینی‌های مسیحی می‌خواست به محل کلیسای «القیامه» که آرامگاه عیسی مسیح است، برسد تا در آیین‌های عید پاک که این روزها در حال برگزاری است، شرکت کند.

رابرت سری از سوی فلسطینیان مسیحی برای حضور در این مراسم، به عنوان بلندپایه‌ترین مهمان مراسم، دعوت شده بود.

آقای سری که گزارشی در خصوص رخداد روز شنبه برای دبیرکل سازمان ملل فرستاد، نوشت که این رفتارها با تعهد اسرائیل به رعایت آزادی پیروان ادیان در مناطقی که تحت اشغال اسرائیل است، مغایرت دارد.

پلیس اسرائیل گفته‌است که حادثه «بی اهمیت» بوده‌است. در همین حال، پلیس اسرائیل مدعی شده‌است که آقای سری واقعیت را «بدرستی تشخیص نداده‌است».

وزارت خارجه اسرائیل هم گفته‌است «دلیل شکایت آقای سری را درک نمی‌کند»، «چون دلیلی برای شاکی شدن او وجود نداشته‌است».

ایگال پالمور سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل گفت این شکایت، «توهم‌آلود» است چرا که «هزاران زائر به آرامی و در صلح به محل‌های نیایش رسیدند».

به گفته این سخنگو، پلیس می‌بایست برای عبور منظم و بی خطر، پست بازرسی ایجاد می‌کرد تا زائران در امنیت به اماکن مقدسه برسند.

آقای سری دیپلمات مجرب ۶۴ ساله هلندی، از زمان امضای قراردادهای اولیه صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها در سال ۱۹۹۳ که به برپایی حکومت خودگردان در سرزمین‌های فلسطینی انجامید، در روند صلح دخالت فعالانه داشته و از سال ۲۰۰۷ تا حال نیز نماینده دبیرکل سازمان ملل در خاورمیانه است.

فلسطینیان مسیحی مقیم شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری که شمارشان به‌شدت کم شده‌است، روز آدینه گذشته آیین «جمعه نیک» را برگزار کردند.

روز شنبه راهپیمایی با مشعل به نشانه «آتش مقدس» از سوی زائران مسیحی تا کلیسای «القیامه» برگزار می‌شود؛ آقای سری می‌گوید اسرائیل مانع از حضور او در مراسم «آتش مقدس» شد.

آیین عید پاک، یا «عید قیام» روز یکشنبه سی و یکم فروردین به اوج خود می‌رسد.

مسیحیان کاتولیک و پروتستان بر این باور هستند، عیسی مسیح که روز آدینه به صلیب کشیده شد و پیکرش سه روز در محل مصلوب شدن قرار داشت، روز یکشنبه به آسمان عروج کرد.

بر محل مصلوب شدن عیسای مسیح، کلیسای قبر، موسوم به «القیامه» قرار دارد.

هر سال، پلیس اسرائیل در آستانه عید پاک، تدابیر امنیتی گسترده‌ای را در شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری به اجرا می‌گذارد.

متهم شدن اسرائیل به ایجاد محدودیت در برگزاری آیین‌های مسیحیان در حالی مطرح شده که قرار است ماه آینده پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان نخستین دیدار تاریخی خود را در مقام پاپ از اسرائیل و کرانه باختری که گفته می‌شود زادگاه، محل زندگی و سپس آرامگاه مسیح بوده‌است، انجام دهد.
XS
SM
MD
LG