لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۴

آمریکا خواستار استرداد یک شهروند ایرانی به اتهام قاچاق «آنتن نظامی» شد


وزارت دادگستری ایالات متحده، واشینگتن.
وزارت دادگستری ایالات متحده، واشینگتن.
مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا روز سه‌شنبه ۳۰ آبان‌ماه اعلام کردند که ایالات متحده خواستار استرداد یک شهروند ایرانی از مالزی شده که متهم است قصد داشته به طور غیرقانونی آنتن‌های نظامی ساخت آمریکا را به ایران صادر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دادگستری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای نوشته‌است این فرد که «امین روان» نام دارد در تاریخ ۱۰ اکتبر به درخواست آمریکا در مالزی بازداشت شده و دو تن از همدستان او نیز سال گذشته در سنگاپور دستگیر شده‌اند و ایالات متحده به دنبال استرداد آن دو تن نیز هست.

«امین روان» از سوی دادگستری ایالات متحده متهم به نقض کنترل تسلیحاتی، قاچاق و توطئه شده‌است و در صورت محکومیت ممکن است تا ۳۵ سال را در زندان به‌سر ببرد.

به گفته مقام‌های آمریکایی، امین روان و شرکت وی به نام «آی‌سی مارکت ایران» (آی‌ام‌آی) از ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۰۷، تعداد ۵۵ آنتن نظامی را از آمریکا به سنگاپور و هنگ‌کنگ صادر کرده‌اند و هدف آنها فرستادن این آنتن‌ها به ایران بوده‌است.

وزارت دادگستری ایالات متحده در بیانیه‌ای نوشت: «آنتن‌هایی که امین روان به دنبال آنها بود آنتن‌های حلزونی با یک محفظه پشتی خاص است که برای سامانه‌های جهت‌یابی در نیروی هوایی و دریایی یا دریافت‌کننده‌های هشدار راداری استفاده دارد. آنتن‌هایی از نوع دو مخروطی که در نقل و انتقالات هوایی و دریایی، و هم‌چنین چندین نوع از هواپیماهای نظامی کاربرد دارند نیز از اقلامی است که وی به دنبال آنها بوده‌است.»

این شهروند ایرانی در صورت تحویل به آمریکا، در دادگاهی در واشینگتن، پایتخت ایالات متحده، محاکمه خواهد شد.

ارسال تسلیحات به ایران و یا قطعاتی که به برنامه هسته‌ای و موشکی آن کشور کمک کند بر طبق قوانین وضع شده از سوی آمریکا ممنوع است و نقض‌کنندگان این تحریم با کیفرهای سختی روبه‌رو می‌شوند.

بهمن‌ماه سال گذشته دادگاهی در سنگاپور حکم استرداد چهار شهروند سنگاپوری را به آمریکا صادر کرد. این چهار نفر که یکی از آنها زن است، متهم به ارسال غیر قانونی قطعات فرستنده‌های رادیویی به ایران هستند.

مقامات آمریکایی می‌گویند از این نوع فرستنده‌ها در بمب‌های کنار جاده‌ای در عراق استفاده شده‌است.
XS
SM
MD
LG